Er kan natuurlijk altijd wat mis gaan bij het leveren van producten. Het kan zijn dat een product niet bevalt of dat een product stuk aankomt. Daarnaast heeft een consument altijd 14 dagen bedenktijd bij een online aankoop. Zorg er dus voor dat je van te voren nadenkt over hoe je om wil gaan met dit soort situaties.
Privacybeleid
Sinds mei 2018 is er in de hele EU een nieuwe wet ingegaan om de data van consumenten te beschermen. Ieder bedrijf dat klantgegevens verwerkt moet zich voldoen aan deze wet. Maak je bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics of dergelijke tools dan moet je dit vermelden middels een cookie bar. De consument moet dan vervolgens eerst toestemming geven dat zijn/haar gegevens worden opgeslagen.
Welke gegevens worden opgeslagen en hoe er met deze gegevens wordt omgegaan leg je vast in een privacy statement. Omdat voor veel shops de gegevens die ze verwerken hetzelfde is, hoef je dus niet zelf een statement op te stellen. Online zijn er meerdere tools te vinden om een privacybeleid te genereren. Aan de hand van een aantal vragen wordt er een gepersonaliseerd privacybeleid gegenereerd. Bekijk hier één van de tools.
Algemene voorwaarden
In veel webshops zie je ook Algemene voorwaarden voorbij komen. Het hebben van algemene voorwaarden is niet verplicht maar kan handig zijn om juridische zaken af te kaderen. Er zijn een aantal standaard wettelijke regels die altijd gelden. Meer informatie hierover kan je hier vinden: https://ondernemersplein.kvk.nl/algemene-voorwaarden/