Het enige wat WooCommerce niet zelf verzorgt zijn betaalmethodes, hiervoor heb je nog een externe betaalprovider voor nodig. De grootste betaalprovider in Nederland is Mollie, met het toevoegen van de Mollie plugin aan jou webshop komen alle gangbare betaalmethodes beschikbaar. Denk hier aan iDeal, Klarna en creditcard. Ook is het mogelijk via Mollie terugkerende incasso’s te doen. Naast Mollie zijn er nog veel meer betaalproviders zoals Stripe en Adyen.
Het aanmaken van een account is voor veel betaalproviders gratis, je betaalt namelijk per transactie. Hoeveel je betaalt verschilt per betaalmethode.
Mollie toevoegen
Stap 1: Ga in de linker admin balk naar “plugins”
Stap 2: Klik vervolgens op “Nieuwe plugin”
Stap 3: Zoek in de balk op “Mollie”
Stap 4: Installeer en activeer de plugin “Mollie Payments voor WooCommerce”
Stap 5: Vervolgens komt er onder Woocommerce > instellingen een nieuwe tab beschikbaar genaamt “Mollie-instellingen”. Klik hierop en vul de juiste API keys in. Wil je eerst de flow in je webshop testen? Zet dan de testmodus aan.
Waar je deze API keys kan vinden in je Mollie account zie je hier.
Onder de tab “betalingen” kan je vervolgens de betaalmethodes die voor jou relevant zijn aanzetten door de “switch” aan te klikken.
Het kan zijn dat jouw gekozen betaalmethode nu nog niet werkt, dit komt omdat je deze ook in je Mollie account moet activeren. Klik hier om te bekijken hoe je dit doet.
Aan de achterkant staat nu alles ingesteld om producten te verkopen, bij de installatie van WooCommerce maakt de plugin automatisch alle pagina’s aan om te kunnen verkopen. De standaard verkoop pagina kan je vinden op: jouwurl.nl/shop of jouwurl.nl/winkel afhankelijk van de taal van de website.
Alle orders komen binnen onder Woocommerce > bestellingen. Om de gegevens van een order te zien klik je op de titel van de order, hier kan je zien wat de order inhoud en of de betaling is gelukt.