16463

Voorbereiden op zoekmachine optimalisatie

Content is binnen de drie pilaren steeds belangrijker aan het worden en autoriteit juist steeds minder omdat het makkelijk(er) is om misbruik te maken van autoriteit door bijvoorbeeld website links in te kopen. 

Voor je begint met het optimaliseren van je website voor SEO en het schrijven van content is het eerst belangrijk om te weten over welke informatie je het moet hebben en hoe en waar je deze informatie vind. De stappenplan voordat je kunt beginnen met schrijven ziet er als volgt uit:

  1. Wat is je doel?
  2. Wie is je doelgroep?
  3. Zoekwoorden bepalen

Wat is je doel?

Voordat je überhaupt begint met het nadenken over zoekwoorden of doelgroepen is het belangrijk om stil te staan bij wat je wilt bereiken met je SEO-teksten. De meest gebruikte subdoelen hiervoor zijn:

  • Het antwoorden van een vraagstuk/probleemstelling
  • Het delen van nieuws binnen een specifieke niche (bijv. tips/tricks of nieuwe releases)
  • Het reviewen of vergelijken van een product/dienst of gebeurtenis

Wie is je doelgroep?

Voordat je begint met het onderzoeken van potentiële zoekwoorden ga je bij jezelf te rade wie je doelgroep precies is (als je dat nog niet weet) en met welke vragen zij nu al kampen. Dit kunnen vragen zijn die je zelf regelmatig van je klanten ontvangt, maar probeer je tegelijkertijd te verplaatsen in de schoenen van je klant. Welke vragen zou jij dan hebben over je product of dienst? Hebben (potentiële) klanten bepaalde eisen of worstelen zij met bepaalde aspecten met betrekking tot jouw bedrijf of product/dienst?

Zoekwoorden bepalen

Een zoekwoordonderzoek of analyse zal voorspellen hoeveel verkeer er naar jouw website zal komen als je op een goede positie rankt. Dit verkeer wordt vormgegeven in de vorm van een getal, het zoekvolume. Deze data kun je (gratis) onderzoeken en ophalen vanuit diverse SEO-tools.

Bij een zoekwoordonderzoek kijk je ook naar wat je concurrenten doen op deze zoektermen en dus hoe moeilijk (of makkelijk) het is om een hoge positie te behalen hierop, dit heet de concurrentie score. Andere benamingen hiervoor zijn SEO difficulty of Keyword difficulty.

Bij het bepalen van de zoekwoorden waar je op wilt focussen weeg je de concurrentie score en het zoekvolume tegen elkaar af. Hierbij kijk je naar welk zoekwoord het hoogste zoekvolume heeft in combinatie met een zo laag mogelijke concurrentie score. 

Elk SEO-artikel dat je zult schrijven zal één focus zoekwoord bevatten (dit is het zoekwoord waar de tekst over gaat of om draait) en daarnaast meerdere LSI zoekwoorden (ondersteunende zoekwoorden die aan de zoekmachine vertellen waar je tekst over gaat).

Voorbereiden op zoekmachine optimalisatie

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje