16463

De basis van SEO

SEO, de afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelterm voor alle technieken en werkzaamheden met betrekking tot het verbeteren van een website met als doel het beter vindbaar worden in zoekmachines. 

Zoekmachine-optimalisatie bestaat uit drie pijlers: content, techniek en autoriteit.

Content

Met content wordt in ‘SEO-land’ alle tekstuele én visuele content op je website bedoeld. Dit is dan ook voor zoekmachines de belangrijkste schakel voor SEO, op basis van de content op je website bepaalt de zoekmachine hoe relevant het is om jouw website een hoge positie te geven op een bepaald zoekwoord.

Techniek

Met techniek in SEO wordt bedoeld alle website-technische functionaliteiten die een impact hebben op jouw organische vindbaarheid. Waar de zoekmachines qua techniek het meest naar kijken is gebruiksvriendelijkheid ofwel user experience, dit houdt in; alles wat de ervaring op de website prettiger maakt voor jouw website bezoekers.

Autoriteit

De autoriteit van je website geeft aan hoe betrouwbaar je website is in de ogen van Google. De SEO autoriteit wordt op drie manieren berekend door Google:

  1. De autoriteit van je domeinnaam
  2. De autoriteit van je pagina’s
  3. De link-autoriteit

Verreweg de bekendste zoekmachine is Google zij bezitten verreweg het grootste marktaandeel met ruim 90% van alle zoekmachine bezoekers. Andere (internationale) zoekmachines zijn o.a. Bing, Yahoo en DuckDuckGo.

Zoekmachines hebben twee voornamelijke functies: 1) het crawlen van webpagina’s en 2) het bouwen van een index. Aan de hand van deze index worden de zoekresultaten opgebouwd en wordt er bepaald wat relevante content is voor een bepaald zoekwoord. Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde door het algoritme van Google.

De basis van SEO

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje