16463

Een SEO zoekwoordonderzoek in drie stappen

Een zoekwoordenonderzoek doe je in drie stappen:

1. Brainstorm

Je begint als eerst met een brainstorm naar relevante zoekwoorden. Denk daarbij aan wat je verkoopt en welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw onderneming. Schrijf al je gedachten en zoekwoorden op, zo vergeet je niets. Denk bij je brainstorm aan zowel short- als long-tail zoekwoorden. Vraag ook bij vrienden en familie naar zoekwoorden, dit kan leiden tot interessante nieuwe zoektermen waar je nog niet aan had bedacht. Bedenk ook wat je product of dienst oplost en verzin daaromheen zoektermen. Hier kun je ook de zoektermen en/of vragen bijvoegen die je eerder hebt bedacht met betrekking tot je doelgroep.

2. Gebruik van tools

Vervolgens ga je met enkele tools aan de slag. De voornaamste (gratis) tool die je zult gebruiken is de Google Keyword planner, dit is de zoekwoordplanner van Google waarmee je gericht onderzoek kunt doen naar relevante zoekwoorden die je kunt gebruiken voor SEO. In de Keyword Planner kun je nieuwe zoekwoorden ontdekken, zoekwoordvolumes bekijken, concurrentie per zoekwoord vaststellen en nog veel meer.

De Google Keyword planner kun je hier vinden:

Google Keyword Planner

Later vertel ik je over enkele andere tools die je ook kunnen helpen in je onderzoek, maar omdat de Keyword Planner volledig gratis is (en je dus je gehele onderzoek hieruit kunt halen) kun je het best deze tool gebruiken.*

*Om de Google Keyword Planner te gebruiken heb je eerst een Google Ads account nodig. Dit kun je eenvoudig opzetten via bovenstaande link, mocht je hier niet uit komen. Check dan de Google Ads cursus voor een gedetailleerde uitleg.

De zoekwoordplanner kun je naast bovenstaande link ook via je Google Ads account bereiken: Klik daarvoor in je account rechtsboven op ‘tools en instellingen’ en vervolgens onder ‘planning’ op ‘zoekwoordplanner’.

In de zoekwoordplanner zijn er twee hoofdfuncties; ‘Nieuw zoekwoorden ontdekken’ en ‘Zoekvolume en prognose bekijken’. Met ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ kun jij op basis van een zoekwoord andere gerelateerde zoekwoorden en zoekvolumes vinden. Voer als test maar eens jouw product of service in het zoekveld en klik op enter.

Je ziet als eerst het zoekwoord of de zoekwoorden die jij hebt opgegeven met daarbij de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, concurrentie, vertoningspercentage van advertentie (SEA), een laag gemiddeld bod en een hoog gemiddeld bod (SEA) en je account status. In het begin zullen veel van deze velden leeg zijn, maar naarmate je de zoekwoordplanner meer gebruikt zul je hier meer relevante informatie terugvinden. Via de ‘kolommen’ knop rechtsboven kun je extra kolommen aan je tabel toevoegen of verwijderen. Bovenaan de pagina kun je ook filteren op locatie, taal, zoeknetwerken en meer.


Naast het ontdekken van nieuwe zoekwoorden, kun je via het tweede blok ‘zoekvolume en prognose bekijken’ zien wat je zoekwoorden tegen een bepaald budget aan kliks, vertoningen en andere resultaten zullen opleveren. Aangezien de meeste van deze data alleen relevant is voor Google Ads, focussen wij ons alleen op de kolommen ‘zoekvolume’ en ‘concurrentie’.

Gebruik de zoekwoordplanner om de zoekwoorden die je uit je brainstorm in stap 1 hebt opgeschreven verder te onderzoeken. Gebruik hiervoor onderstaande Microsoft Excel template om je zoekwoorden, zoekvolumes en concurrentie gegroepeerd te noteren. Het is hierbij belangrijk je zoekwoorden te groeperen per thema of onderwerp, dit zorgt ervoor dat je een beter overzicht van je zoekwoorden hebt en makkelijker artikelen kunt bedenken. In onderstaande zoekwoordonderzoek template vind je ook een template voor een content kalender. Zo kun je eenvoudig je SEO-artikelen vooraf inplannen en bijhouden.

Download hier je SEO zoekwoordonderzoek template in Excel

SEO zoekwoordonderzoek template

Naast de Google zoekwoordplanner zijn er enkele andere tools en methodes die je kunt gebruiken voor jouw zoekwoordenonderzoek. Een eenvoudige manier om meer relevante zoekwoorden te vinden is met Google Suggest. Dit is geen programma of software, maar simpelweg de suggestielijst die Google jou geeft tijdens het googlen. Hieronder zie je dat als ik tijdschrift intyp dat er een aantal ‘short- en long tail’ opties vertoond worden.

De suggesties die Google je geeft zijn gebaseerd op de populariteit van zoektermen die onder andere jouw zoekwoord bevatten. Voorbeeld: jij verkoopt slippers en wilt weten welke zoekwoorden nu populair zijn met het woord ‘slippers’ erin. Navigeer simpelweg naar Google.nl en typ ‘slippers’, in de suggesties is meteen duidelijk welke zoektermen op het moment het populairst zijn.

Op deze manier kun je een stuk meer long-tail zoekwoorden vinden die je mee kunt nemen in je zoekwoordenlijst. 

3. Sorteren en ordenen

Verzamel alle zoekwoorden en noteer deze in de zoekwoorden template. Maak hier gebruik van meerdere tabbladen om zo per tabblad een onderwerp of thema toe te voegen. Gebruik de eerste sheet als algemene zoekwoordenlijst waarin al je verzamelde zoekwoorden op één plek staan. Met deze zoekwoordenlijst kun jij gemakkelijk en overzichtelijk je content kalender inrichten.

Een SEO zoekwoordonderzoek in drie stappen

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje