16463

Beginnen met SEO schrijven

Nadat je je zoekwoordonderzoek hebt voltooid en in kaart hebt waar je over wilt schrijven en welke focus zoekwoord én LSI zoekwoorden daarbij horen kun je beginnen met het schrijven van SEO content. In de volgende hoofdstuk geef ik je nog enkele andere tools die je kunt gebruiken voor het zoekwoordonderzoek én het proces tijdens het schrijven. Hieronder volgen alvast enkele tips voor het schrijven van SEO-artikelen:

Voeg waarde toe aan je content
Zoekmachines houden van websites en content die nét wat meer informatie geven over een bepaald onderwerp dan de concurrenten. Probeer daarom zoveel mogelijk waarde toe te voegen aan de artikelen die je schrijft. Doe dit in de vorm van data (cijfers), weetjes of tips. 

Als je een tekst schrijft over de nieuwe Nike sneakers, zorg er dan voor dat je gedetailleerde informatie geeft over zaken als de prijs, het materiaal, waar je het artikel kunt aanschaffen, hoe dit product anders is dan anderen etc.

Het maken van originele content
Zorg ervoor dat je content uniek is. Het simpelweg overnemen van content van andere websites houden zoekmachines niet van en straffen ze ook keihard af in de vorm van lagere rankings voor websites die dit doen. Schrijf je teksten dus zelf en kopieer geen stukken tekst van andere websites.

Gebruik tussenkoppen in je content
Gebruik tussenkoppen in je SEO-artikelen om de leesbaarheid van je teksten te vergroten. Zorg ervoor dat deze tussenkoppen als ‘headings’ worden aangeduid op je website. Headings zijn SEO-elementen waarmee je aangeeft wat een titel is en wat subkoppen zijn, deze headings worden door zowel bezoekers als zoekmachines gebruikt om de koppen te scannen en te zien waar een tekst over gaat. De zoekmachine kan dus bij het goed gebruiken van de headings makkelijker zien waar je tekst om draait en op basis hiervan een ranking toewijzen.

Zo ziet een logische heading structuur eruit

Met een zogenoemde H1 geef je aan wat de titel van je tekst is, met H2, H3 en H4’s kun je vervolgens subkoppen aanduiden. Deze headings kun je vervolgens aan de achterkant van je website aangeven met zogenoemde heading tags. Hier kun je lezen hoe je deze tags precies toevoegt op basis van de type website dat je bezit.

Maak gebruik van voorbeelden in je tekst
Zoekmachines houden van het gebruik van voorbeelden in je tekst. Hiermee verhoog je namelijk de leesbaarheid van je SEO-artikel, wat er weer voor zorgt dat bezoekers langer op de website blijven, wat op zijn beurt weer zorgt voor hogere zoekmachine rankings. Probeer als je iets uitlegt in een tekst ook gebruik te maken van illustraties, video of foto’s, zoekmachines geven doorgaans voorrang aan SEO-teksten die hiermee ondersteund worden.

Gebruik je focus zoekwoord in zowel de introductie als in de laatste alinea
Probeer het focus zoekwoord op een natuurlijke manier te benoemen in je tekst. Idealiter wordt deze zowel benoemd in de introductie als in de laatste alinea. Er is geen limiet voor hoe vaak het focus zoekwoord genoemd mag worden, probeer dit echter voor de leesbaarheid te beperken tot maximaal één keer per alinea. Door het benoemen van het focus zoekwoord in zowel de intro als de ‘outro’ valt je tekst meer op bij zoekmachines en bij bezoekers die je tekst scannen.

Maak je paragrafen niet te lang
Om de leesbaarheid van je tekst te bevorderen is het raadzaam de lengte van je paragrafen niet te lang te maken. Heb je dus een lange paragraaf? Verklein deze dan door een lege regel toe te voegen en maak er meerdere kleine paragrafen van.

Gebruik interne én externe links in je tekst
Door middel van het gebruik van interne links en externe links in je tekst help je de lezer makkelijker door je website te navigeren en eventueel verder te lezen over gerelateerde onderwerpen. Ook zoekmachines houden van deze links, ze zorgen er namelijk voor dat je meer structuur aan je tekst kan geven en bevestigen de relatie met het focus zoekwoord wat weer resulteert in snellere indexatie en een mogelijk hogere ranking.

Denk bij het plaatsen van interne en externe links aan de woord(en) waar je deze links op plaatst. De zogenoemde anchor-tekst. Dit geeft de zoekmachines namelijk meer informatie over wat er achter de link schuilt en of dit relevant is met jouw tekst en onderwerp. Probeer alle links dus op een zo relevant mogelijk woord (of woorden) te plaatsen. Tegelijkertijd moet je ook voorzichtig omgaan met het plaatsen van links en dan vooral de hoeveelheid aan links die je plaatst. Zoekmachines houden er namelijk niet van als je teveel links in je tekst plaatst, aangezien dit meestal ten koste gaat van de leesbaarheid van je tekst. Probeer daarom maximaal 1 interne en/of externe link per alinea te plaatsen, zo weet je zeker dat dit niet ten koste gaat van de leesbaarheid.

Als laatst, deins ook zeker niet terug van het plaatsen van externe links. Zoekmachines houden ervan omdat je hiermee aangeeft niet bang te zijn ook naar externe websites te linken. Let wel op dat je niet naar directe concurrenten linkt, want dat zal weer voor zorgen dat zij beter zullen gaan ranken.

Kwaliteit boven kwantiteit
Zoekmachines appreciëren kwaliteit een stuk meer dan kwantiteit, het is dus beter om één goed en aandachtig geschreven tekst te schrijven, dan drie middelmatige teksten. Los van bovenstaande tips en tricks zijn er nog tientallen andere zaken waar je als SEO specialist rekening mee moet houden, deze zullen we dan ook in een vervolgcursus behandelen. De belangrijkste SEO-kennis heb je in ieder geval al op zak en kun je na afronding van deze cursus ten uitvoering brengen.

Beginnen met SEO schrijven

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje