16463

Zoekwoorden bepalen

In het volgende hoofdstuk duiken we in het maken van een zoekwoordonderzoek, dit zal bepalen waar je uiteindelijk over zult schrijven en hoe de content planning eruit zal zien. Voordat we echter zo ver zijn duiken we eerst in het concept ‘zoekwoorden’ en wat er belangrijk is voordat we aan de slag kunnen met het onderzoek. 

Als eerst is het belangrijk om te weten dat SEO niet draait om het vergaren van zoveel mogelijk bezoekers, maar eerder om het vergaren van de juiste bezoekers. Daarom doen we een zoekwoordonderzoek om te bepalen hoe we deze bezoekers binnenhalen. 

Een zoekwoordonderzoek of analyse zal voorspellen hoeveel verkeer er naar jouw website zal komen als je op een goede positie rankt. Dit verkeer wordt vormgegeven in de vorm van een getal, het zoekvolume. Deze data kun je (gratis) onderzoeken en ophalen vanuit diverse SEO-tools.

Bij een zoekwoordonderzoek kijk je ook naar wat je concurrenten doen op deze zoektermen en dus hoe moeilijk (of makkelijk) het is om een hoge positie te behalen hierop, dit heet de concurrentie score. Ook deze data kun je (gratis) onderzoeken en ophalen vanuit diverse SEO-tools, echter kan de benaming van deze score verschillen per tool. Andere benamingen hiervoor zijn SEO difficulty of Keyword difficulty.

Bij het bepalen van de zoekwoorden waar je op wilt focussen weeg je de concurrentie score en het zoekvolume tegen elkaar af. Hierbij kijk je naar welk zoekwoord het hoogste zoekvolume heeft in combinatie met een zo laag mogelijke concurrentie score. Je kunt onderstaande stappen gebruiken om de concurrentie score moeilijkheid in te schatten:

  • Een concurrentie score tot en met 25* – weinig concurrentie en eenvoudig om op te ranken
  • Een concurrentie score van 26 tot en met 50 – gemiddeld concurrentie, haalbaar maar vergt meer tijd en moeite
  • Een concurrentie score boven de 50 – veel concurrentie en daardoor een langetermijninvestering

* In sommige SEO-tools wordt de concurrentie op een zoekwoord niet beoordeeld met een score, maar met de woorden ‘laag-normaal-hoog’. Hierbij worden de concurrentie scores dus al voor je geclassificeerd.

Een ander belangrijke term dat je in het volgend hoofdstuk ook zal gebruiken voor het inrichten van je zoekwoordonderzoek én je content kalender zijn zogenoemde LSI zoekwoorden. LSI staat voor latent semantic indexing en dit zijn zoekwoorden die door Google gebruikt wordt om relaties tussen verschillende termen te bestuderen en te vergelijken. Wanneer je zoekt in een zoekmachine zie je vaak een aantal suggesties staan voor andere zoekwoorden die je ook zou kunnen proberen. Dit zijn de LSI Keywords (onder het kopje gerelateerde zoekopdrachten):

Elk SEO-artikel dat je zult schrijven zal één focus zoekwoord bevatten (dit is het zoekwoord waar de tekst over gaat of om draait) en daarnaast meerdere LSI zoekwoorden (ondersteunende zoekwoorden die aan de zoekmachine vertellen waar je tekst over gaat).

Deze LSI zoektermen zul je dus op basis van het focus zoekwoord moeten noteren, gebruiken en benoemen in je SEO-artikelen. Om keyword stuffing te voorkomen kun je het best niet meer dan twee LSI zoekwoorden in je content te verwerken. Verder kun je dus ook eenvoudigweg je focus zoekwoord in de zoekmachine intikken om zo achter mogelijke LSI zoekwoorden te komen, probeer hierbij wel logisch na te denken of het LSI zoekwoord de zoekmachine daadwerkelijk helpt je tekst beter te begrijpen.

Zoekwoorden bepalen

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje