16463

Zoekmachines

Voordat je begint met het optimaliseren van je website voor SEO, is het belangrijk te begrijpen wat zoekmachines zijn en hoe deze te werk gaan in het ranken van je website. Als je deze twee punten begrijpt zul je zien dat het een stuk makkelijker zal zijn om aan de verwachtingen van de zoekmachines te voldoen en dus ook om hogere rankings te behalen.

Welke zoekmachines zijn er?
Iedereen met toegang tot internet ontkomt er niet aan, zoekmachines. Websites die je kunt gebruiken als online bibliotheek om makkelijker online te navigeren. Verreweg de bekendste zoekmachine is Google, de Amerikaanse zoekmachine (www.google.nl) bezit verreweg het grootste marktaandeel met ruim 90% van alle zoekmachine bezoekers. Vaak als we het hebben over SEO gaat het daarom ook over het hoger ranken binnen Google, terwijl het hier eigenlijk gaat om het hoger ranken binnen alle zoekmachines. Echter gebruiken bijna alle zoekmachines nagenoeg dezelfde criteria voor websites om een hoge ranking te behalen, dus alles wat voor Google geldt geldt ook voor de andere zoekmachines.

Andere (Internationale) zoekmachines zijn o.a. Bing (www.bing.com), Yahoo (www.search.yahoo.com) en DuckDuckGo (www.duckduckgo.com).

Hoe werkt een zoekmachine?
Zoekmachines hebben twee voornamelijke functies: 1) het crawlen van webpagina’s en 2) het bouwen van een index. Aan de hand van deze index worden de zoekresultaten opgebouwd en wordt er bepaald wat relevante content is voor een bepaald zoekwoord. Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde door het algoritme van Google.

Om jouw website meegenomen te laten worden door de (zoekmachine)crawlers moet deze eerst openstaan voor deze ‘crawler bots’. Bij (het bouwen van) een website kan de standaardinstelling zijn dat deze niet meegenomen moet worden door de zoekmachine crawlers, dit betekent dus dat je niet zichtbaar bent in zoekmachines. Als je dit wel wilt, moet je ervoor zorgen dat je website of webpagina’s leesbaar (indexeerbaar) zijn voor zoekmachines.

Wanneer je webpagina’s worden gevonden door een crawler, bekijkt deze de broncode en worden relevante stukken opgeslagen in de databanken van de zoekmachine. Deze databanken worden gebruikt om de zoekresultaten te vormen. Om zo veel mogelijk webpagina’s op te kunnen slaan, zijn er datacenters over de hele wereld. Een algoritme bepaalt welke pagina’s op welke positie in de zoekresultaten komen bij het zoeken op een bepaalde term. Dit proces heet de indexatie.

Tijdens deze cursus zullen we ons vooral focussen op de eerste (en tevens belangrijkste) pijler van SEO; content. Dit is voor de meeste ondernemers het makkelijkst te behappen, laagdrempelig om mee te beginnen en hier gaat vanuit de zoekmachines doorgaans het meeste aandacht naar uit.

Zoekmachines

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje