9007

YouTube advertising

YouTube is een in 2005 opgerichte videoplatform waar gebruikers kosteloos video’s op kunnen publiceren en bekijken. Het bekende videoplatform is sinds zijn oprichting snel gegroeid en werd in 2019 de op één na meest bezochte website ter wereld (na Google.com). De populariteit van het platform heeft ervoor gezorgd dat Google in 2006, een jaar na de oprichting van YouTube, het videoplatform overnam voor maar liefst 1.65 miljard dollar. Het duurde niet lang voordat Google het mogelijk maakte voor bedrijven om te adverteren op het populaire platform. In 2007 startte YouTube met de zogenoemde display ads (of banner ads) en niet veel later volgde ook de mogelijkheid om video advertenties en andere soorten advertenties op het platform te plaatsen. Sinds de start in 2007 groeit het aantal bedrijven dat gebruik maakt van YouTube ads gestaag, in 2018 was de omzet die YouTube behaalde vanuit advertenties in de Verenigde Staten maar liefst $3.36 miljard.

Opties
YouTube advertenties worden vanuit het Google advertentieplatform (Google Ads) aangemaakt en gedraaid. Over de jaren heen heeft YouTube de type advertenties die men kon draaien op het platform fors uitgebreid. In 2020 zijn de opties als volgt:

soorten youtube ads

Ook kan men bij draaien van zijn advertenties ervoor kiezen om deze bij videopartners van YouTube te laten zien. Dit zijn hoogwaardige websites en mobiele applicaties buiten YouTube waar je je advertenties op kunt laten draaien om zo een groter of specifieker publiek aan te spreken.

Doelgroep
YouTube targeting kent twee manieren om je doelgroep te bereiken; gericht op content of gericht op je doelgroep. Een targeting gericht op content betekent dat je aangeeft op welke websites, applicaties, video’s of YouTube kanalen je je advertentie wilt laten zien. Zo kun je ervoor kiezen om een lijst van YouTube video’s of kanalen te maken waarop je je advertenties wilt laten zien, het advertentieplatform zorgt er dan voor dat je advertenties exclusief op deze plekken worden weergeven.

Naast een targeting gericht op content heb je net als veel social advertising platformen ook een targeting gericht op doelgroep (de gebruiker). Dit betekent dat je aangeeft aan welke specifieke interesses, intenties en/of demografische kenmerken je doelgroep moet voldoen. Het platform laat je advertenties dan alleen zien aan gebruikers die aan deze criteria voldoen. Hiernaast kun je ook retargeting advertenties draaien en lookalike doelgroepen aanmaken en benaderen.

Bovenstaande vormen van targeting zijn ook in combinatie te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om gebruikers die een bepaalde YouTube kanaal hebben bezocht én daarnaast al eens op je website zijn geweest opnieuw te benaderen. Kortom, YouTube advertising biedt een scala aan doelgroep mogelijkheden aan zodat je altijd gericht kunt adverteren en je ideale publiek kunt bereiken.

Budget
Met YouTube advertising heb je, net als bij Facebook advertising, twee manieren om je budget in te stellen; op basis van de looptijd van je campagne of een vast budget per dag. Ook zul je binnen YouTube ads, afhankelijk van het soort campagne dat je draait, alleen betalen als men je advertentie voor een groot deel heeft bekeken, men op je advertentie klikt of een andere actie op je advertentie uitvoert. Zo ben je er bijna altijd zeker van dat je gehele budget wordt uitgegeven aan een publiek die met je advertentie of merk interacteert.

Ook is het budget voor je YouTube ads campagne, net als voor veel andere social advertising platformen, te allen tijde aan te passen. Zo kun je dus gemakkelijk bijsturen en flexibel campagnes draaien.

YouTube advertising

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje