9007

Pinterest advertising

Pinterest is een sociale media platform dat fungeert als een digitale prikbord waarop gebruikers foto’s en video’s kunnen plaatsen (pinnen). Het platform werd in 2009 opgericht en ging voor het eerst live in 2010. De oprichters vatten de service samen als een ‘catalogus met ideeën’. Mensen gebruiken het platform o.a. om inspiratie op te doen en interessante foto’s of video’s te bewaren. Pinterest wordt veel gebruikt door (web)designers en andere professionals in de creatieve industrie, naast het opdoen van inspiratie gebruiken zij het platform ook om zelf designs te delen om feedback daarop te ontvangen. Een ander belangrijke doelgroep voor Pinterest zijn vrouwen (veelal moeders) die het platform gebruiken om te ‘shoppen’ naar producten.

In 2014 gingen Pinterest Ads live, hiermee konden adverteerders eenvoudig advertenties op het platform plaatsen om zo de miljoenen gebruikers van het platform te bereiken. In 2019 had het platform maar liefst 300 miljoen (maandelijks) actieve gebruikers, ruim driekwart hiervan bevindt zich in de Verenigde Staten.

Opties
Met Pinterest Ads kun je door middel van foto of videoadvertenties opvallen binnen het platform. Je kunt inzetten op het verhogen van verkeer naar je website maar ook op het verkoop van je producten middels de zogenaamde catalogus. Dit is een online catalogus waarin je producten kunt toevoegen om die vervolgens te linken met de productpagina op je website. Omdat Pinterest een visuele platform is bieden zij je veel tips aan voor het verbeteren van je content (advertentie) om zo betere resultaten voor je campagne te behalen.

Pinterest zegt zelf: ‘Omdat mensen Pinterest gebruiken om nieuwe ideeën op te doen, willen ze graag meer te weten komen over je merk en producten’.

Doelgroep
Pinterest heeft veel targeting mogelijkheden, je kunt op basis van de vooraf opgestelde interessegroepen adverteren, maar de meest interessante targeting optie is het adverteren op basis van zoekwoorden. Hierbij adverteer je op basis van trefwoorden die gebruikers invoeren in het zoekveld op de website of in de app. Het is hierbij ook mogelijk om deze trefwoorden uit te sluiten; je advertentie wordt dan niet weergeven als gebruikers naar deze termen zoeken.

Op het platform is het ook mogelijk om klantenlijsten in te voeren (om die vervolgens te targeten), retargeting campagnes te draaien, look-a-like doelgroepen te maken en gebruikers targeten die je profiel hebben bezocht.

Budget
De budgetopties binnen Pinterest Ads zijn relatief simpel. Kies een dag- of looptijdbudget, selecteer de campagne datum(s) en eventueel een kosten per actie en je campagne loopt. Voor videoadvertenties kies je daarnaast ook de kosten per videoweergave en afhankelijk van de type campagne zal Pinterest extra informatie over je bod nodig hebben. Al met al heb je met pinterest relatief weinig budgetopties en zal de focus vooral bij de content en targeting van je campagne liggen.

Pinterest advertising

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje