9007

Facebook advertising

De marktleider als het gaat om gebruikers, advertentieopbrengst, advertentie opties en eigenlijk alle andere aspecten. Facebook is sinds zijn oprichting explosief aan het groeien en is zich steeds meer gaan richten op een bredere doelgroep. Vandaag de dag is Facebook beschikbaar voor iedereen die een geldig e-mailadres heeft, in 100+ verschillende talen en met kantoren in 35 verschillende landen.

Opties
Het advertentieplatform van Facebook is gedurende de laatste jaren steeds verder uitgebreid met meer advertie-, design- en weergave opties. Zo kun je binnen Facebook je advertenties op veel verschillende plekken laten zien; in het Facebook nieuwsoverzicht, in de Facebook marktplaats, Facebook stories, in de Facebook messenger inbox en nog meer plekken binnen het platform. Ook kijkend naar de advertentiedesign opties zijn er constant meer verschillende formaten en soorten designs bijgekomen (daarover in het volgende hoofdstuk meer).

Facebook biedt verder ook voor steeds meer marketingdoelstellingen een ideale soort campagne aan. Zo kun je meer downloads genereren voor je mobiele applicatie, meer bekendheid realiseren voor je merk of product, focussen op websiteverkeer, conversies, leads en nog veel meer. Hier vind je alle doelstellingen die je kunt gebruiken voor je Facebook campagne.

Doelgroep
Facebook kent vele verschillende manieren om je publiek te bereiken, ongeacht de industrie waar je in zit, het product dat je verkoopt of de (niche) markt die je aanspreekt, met de Facebook targeting opties is de kans zeer groot dat je je doelgroep kunt bereiken. Om deze doelgroepen makkelijker te begrijpen en overzichtelijker te maken vind je hieronder de 7 belangrijkste targeting opties voor Facebook advertising;

Targeting optie Wat doet het?
Demografie Definieert basisgebruikersinformatie zoals leeftijd, geslacht, opleiding, werksituatie, relatie, taal en locatie
Interesses Bereik gebruikers met specifieke interesses, van persoonlijke financiën tot bodybuilding
Levensgebeurtenissen Advertenties kunnen gericht zijn op recente levensgebeurtenissen, zoals jubilea of ​​het starten van een nieuwe baan
Levensstijl en financieel Met deze optie bereik je gebruikers met een bepaalde levensstijl, inclusief reisfrequentie en aanwezigheid bij evenementen
Connecties Deze targetingoptie creëert een publiek met vrienden van je Facebook-connecties
Gedrag Richt zich op gebruikers die onlangs een specifieke actie hebben ondernomen die adverteerders uit een lijst hebben geselecteerd
Retargeting Richt zich op gebruikers die eerder op een advertentie hebben geklikt of je website hebben bezocht

Naast bovenstaande opties kun je binnen Facebook ook een lookalike doelgroep (vergelijkbare doelgroep) aanmaken, hiermee bereik je eenvoudig nieuwe doelgroepen die overeenkomen met je huidige klantenbestand of websitebezoekers. Kortom, binnen Facebook Ads zul je niet snel horen dat het moeilijk is een bepaalde (online) doelgroep te bereiken.

Budget*
Binnen Facebook Ads kun je je budget op twee niveaus instellen; op campagne niveau of op advertentieset (of advertentiegroep) niveau. Kies je voor de eerste optie dan wordt je budget evenredig over al je doelgroepen en advertenties verdeeld, kies je voor optie twee dan stel je aparte budgetten per advertentieset in. Deze laatste optie kan bijvoorbeeld handig zijn als je meer budget aan een bepaalde doelgroep binnen een campagne wilt toewijzen.

Naast de budgetten op de verschillende niveaus heb je ook twee keuzes als het gaat om hoe je je budget wilt inzetten voor je campagne:

  1. Budget per dag: het gemiddelde budget dat je per dag wilt uitgeven aan je campagne of advertentieset
  2. Looptijdbudget: het totale bedrag dat je (gedurende de looptijd van je campagne) wilt spenderen aan je campagne of advertentieset

Binnen Facebook Ads houd je dus ook binnen de budgetten veel in eigen hand zodat je gemakkelijk kunt schakelen wanneer nodig.

*Later in deze cursus gaan we in op de (specifieke) kosten per platform

Facebook advertising

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje