9007

Hoe bepaal je welk kanaal het beste is voor jouw doel?

Het antwoord op deze vraag kan voor elk bedrijf, ondernemer, product en zelfs campagne anders zijn, dit is namelijk niet afhankelijk van één aspect, maar eerder van meerdere variabelen.

Campagnedoel, soort advertentie & doelgroep
Allereerst is het belangrijk je advertentiedoel duidelijk voor ogen te hebben en je doelgroep in kaart te brengen. Met de persona template kun je je doelgroep gericht in kaart brengen. Vervolgens kijken we naar het soort/type content dat je ter beschikking hebt en naar de demografische gegevens en sleuteleigenschappen per platform. Deze spelen allen een grote rol in de uiteindelijke keuze voor een specifiek kanaal.

Kosten per kanaal
Als we het hebben over social media marketing en de kosten hiervan, kijken we vaak naar twee soorten statistieken; de kosten per click en de kosten per duizend impressies. Omdat deze twee termen relevant zijn voor alle kanalen kunnen we op basis hiervan een goede indicatie van de kosten per platform berekenen. 

Overzicht
In onderstaande overzicht vind je alle besproken punten en karakteristieken per platform nogmaals terug. Gebruik deze ter ondersteuning van je keuze en probeer vooral zoveel mogelijk te testen. Twijfel je tussen het gebruik van verschillende platformen? Kijk dan of er ruimte is om beide te testen, houd bij het testen echter wel in gedachte dat behaalde resultaten afhankelijk zijn van meerdere variabelen en dus niet enkel van het kanaal dat je gebruikt. Onderdelen als doelgroepen, advertentiebudget en competitie spelen hierin ook een grote rol. Probeer daarom bij het testen van twee kanalen zoveel mogelijk variabelen gelijk te trekken zodat je een eerlijke en gerichte afweging kunt maken.

Kosten Doelgroep Type content Karakteristieken
Facebook CPC: $0.81

CPM: $ 8.87

25-54 jaar, 50% man Video, foto en tekstueel

 

  • Grootste platform
  • Laatste jaren minder in trek onder jongeren
  • Vooral populair onder 40’ers en 50’ers
Instagram CPC: $1.53

CPM: $6.81

15-35 jaar, 70% vrouw Video en foto

 

  • Grootste platform onder 15-19 jarigen
  • Snelst groeiende platform
  • Mooi en opvallend beeldmateriaal is belangrijk
  • Vooral mobiel
YouTube CPC: $2.96

CPM: $9.61

15-65 jaar, 62% man

 

Video content, afbeeldingen mogelijk

 

  • Alternatief voor televisieadvertenties
  • 35+ en 55+ jarigen zijn de snelst groeiende groepen
  • Te combineren met Google zoekresultaten
Twitter CPC: $0.28

CPM: $7.31

25-34 jaar, 62% man

 

Tekstueel platform, video & foto mogelijk

 

  • Interactie en community management is belangrijk op Twitter
  • Tekstueel platform; maar visuele advertenties presteren doorgaans beter
LinkedIn CPC: $4.08

CPM: $9.05

35-54 jaar, 57% man

 

Video, foto en tekstueel

 

  • Zakelijke (b2b) platform, dus uitermate geschikt voor b2b producten en services
  • Adverteren op basis van industrie, bedrijf, functie en opleiding
  • 45% van LinkedIn gebruikers zit in het hogere management
Snapchat CPC: $1 – $3

CPM: $2.95

15-34 jaar, 70% vrouw

 

Video en foto

 

  • Jongeren platform
  • Gemaakt voor mobiel; heeft geen desktop app
  • Mogelijkheden om advertenties te voorzien van animaties en tekst
  • Met filter & AR lens mogelijkheden interessant voor evenementen of locatie gerichte advertenties
Pinterest CPC: $1.28

CPM: $6.85

25-44 jaar, 80% vrouw

 

Video en foto

 

  • Meest relevante platform als content visueel van aard is en doelgroep voornamelijk vrouw is
  • Wordt veel gebruikt voor interieurproducten en kleding, men gebruikt het platform om te ‘shoppen’ voor deze producten

Hoe bepaal je welk kanaal het beste is voor jouw doel?

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje