9007

Campagnedoel, soort advertentie & doelgroep

Voordat je überhaupt aan een social campagne denkt zit je waarschijnlijk met een vraagstuk of een bepaald doel voor ogen. Jij wilt bijvoorbeeld de online verkoop van je product stimuleren, je e-maillijst uitbreiden of afspraken inplannen met je doelgroep. Als eerst is het dus cruciaal om je campagnedoel duidelijk voor ogen te hebben, stel jezelf de vraag; ‘Wat wil ik bereiken met mijn campagne?’ Zodra je hier een duidelijk antwoord op hebt, breng je je doelgroep in kaart.

Met de persona template hieronder kun je je doelgroep gericht in kaart brengen door vragen te beantwoorden als; hoe oud is je doelgroep?, waar woont je doelgroep? en wat doet je doelgroep graag in zijn/haar vrije tijd?. Het is belangrijk dat je goed in kaart hebt gebracht wie je doelgroep is, dit is namelijk een belangrijke factor om te bepalen welk kanaal het best bij je doel past.

Download de Skilltree persona template

Vervolgens kijk je naar het soort content dat je ter beschikking hebt en/of dat je wilt gebruiken voor je campagne. Zodra je ook deze gegevens inzichtelijk hebt, kijken we naar welk sociale media kanaal er gebruikt moet worden. Hierbij kijken we o.a. naar de demografische gegevens per platform en welke hiervan het meest overeenkomen met die van jouw doelgroep. Allereerst de leeftijden per platform:

social media nederland leeftijd

Bovenstaande afbeelding geeft aan hoe groot de percentage per leeftijdsgroep is die gebruik maken van de verschillende platformen.

Vervolgens kijken we naar andere sleuteleigenschappen van elk kanaal, als je doelgroep immers 18 jaar oud is betekent dat niet dat je per definitie voor YouTube, Instagram of Snapchat moet kiezen. Allereerst Facebook;

Facebook

  • Vooral populair bij ouderen en volwassenen. (vooral 40’ers en 50’ers)
  • Onder jongeren (tot 20 jaar) de laatste jaren alleen maar minder in trek. 
  • Draait om relaties bouwen dus zeer geschikt om een fanbase of klantenbestand op te bouwen of te managen.
  • Meest gebruikte sociale media, met uitgebreide targeting en adverteer opties.
  • Content wordt steeds belangrijker om op te vallen tussen alle adverteerders
  • Door het volume aan gebruikers, geschikt voor nagenoeg alle industrieën, bedrijven en producten.
  • 88% van gebruikers gebruikt de mobiele applicatie

 

Instagram

  • Het merendeel van Instagram gebruikers is vrouw (70%)
  • Vooral populair onder 15-35 jarigen, het grootste platform voor 15-19 jarigen
  • Snelst groeiende platform (2015-2020)
  • Omdat je bij Instagram adverteert via het Facebook platform worden deze vaak samen gebruikt
  • Een visueel platform: mooi en opvallend beeldmateriaal is belangrijk
  • Instagram is een mobiele platform, ruim 90% gebruikt (enkel) de mobiele applicatie

 

YouTube

  • Tegenwoordig een goed(koop) alternatief voor televisie advertenties
  • Videoplatform; videocontent nodig om te adverteren of visuele advertenties als banners
  • Belangrijke media voor jongeren die het platform dagelijks gebruiken
  • Onderdeel van Google, dus te combineren met zoekresultaten in de Google zoekmachine
  • De leeftijdsgroepen 35+ en 55+ zijn de snelst groeiende demografische groepen op YouTube.
  • Het merendeel van YouTube gebruikers is man (62%)
  • 70% van gebruikers gebruikt de mobiele applicatie

 

Twitter

  • 62% van Twitter gebruikers is man
  • Een tekstueel platform; maar visuele advertenties presteren doorgaans beter
  • Interactie en community management is belangrijk op Twitter
  • Twitter is een platform voor korte verhalen of ‘snelle tekstjes’
  • Meest populair bij 25-34 jarigen

 

LinkedIn

  • Zakelijke (b2b) platform, dus uitermate geschikt voor b2b producten en services
  • Adverteren (targeten) op basis van industrie, bedrijf, functie en opleiding
  • Slechts 57% van de gebruikers gebruikt de mobiele applicatie
  • 57% van LinkedIn gebruikers zijn man
  • Ruim 80% van alle gegenereerde b2b leads vanuit social media, komen uit LinkedIn
  • 45% van LinkedIn gebruikers zit in het hogere management

 

Snapchat

  • Vooral populair onder jongeren; bijna 90% van de Snapchat-gebruikers is jonger dan 34 jaar
  • Ongeveer 70% van Snapchat gebruikers is vrouw
  • Visueel platform; opvallen met video of designs is belangrijk
  • Gemaakt voor mobiel; heeft geen desktop app
  • Mogelijkheden om advertenties te voorzien van animaties en tekst
  • Met filter & AR lens mogelijkheden interessant voor evenementen of locatie gerichte advertenties

 

Pinterest

  • 80% van Pinterest gebruikers is vrouw (vooral moeders)
  • Meest populair bij 25-44 jarigen
  • Meest relevante platform als content visueel van aard is en doelgroep voornamelijk vrouw is
  • Wordt veel gebruikt voor interieurproducten en kleding, men gebruikt het platform om te ‘shoppen’ voor deze producten
  • Visueel platform; opvallen met visueel content is cruciaal

Campagnedoel, soort advertentie & doelgroep

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje