242

Kiezen

Goed, hoe bepaal je dan welke vorm van adverteren het handigst is voor je bedrijf? Dat hangt af van hoe je een aantal vragen beantwoord. 

Verkoop je een product, een dienst of een ervaring?

Een product verkoop je heel anders dan een dienst of een ervaring. 

Producten

Producten zijn fysiek en zijn daarom perfect om te laten zien, hiervoor kan je goed gebruik maken van visuele campagne opties zoals social en display/video. Ook zijn producten geschikt om via affiliate aan te bieden en is het gebruik van remarketing heel gebruikelijk om producten te blijven vertonen aan je doelgroep. Ook Google Shopping campagnes werken goed. 

Verder is een stuk inbound marketing altijd handig voor producten maar hier zal je veel tijd en energie in moeten stoppen voor het wat oplevert. Het is wel de moeite waard om hier wekelijks tijd aan te besteden. Ik zou qua inbound marketing vooral op sociale organische groei inzetten als je producten hebt die het visueel goed doen. Heb je dat niet? Dan zou ik focussen op zoekmachine optimalisatie op basis van de oplossing die je product biedt. 

Diensten

Diensten kun je het beste adverteren via search (Google Ads). Veel diensten focussen zich tenslotte op problemen oplossen middels een dienst. Mensen zoeken naar oplossingen voor problemen in zoekmachines en dan is het goed om zichtbaar te zijn. 

Biedt je B2B diensten aan maak dan gebruik van zakelijke sociale netwerken en probeer persoonlijk contact te leggen. Diensten zijn ook zeer geschikt voor inbound marketing in combinatie met langere e-mail automation trajecten. B2B advertising vergt namelijk veeltijd waarin je je leads moet warm maken. 

Biedt je B2C diensten aan dan kun je ook gebruik maken van Social advertising omdat je targeting opties daar zeer uitgebreid zijn. 

Diensten kan je ook prima proberen te verkopen via inbound marketing en het schrijven van veel blogs met informatie. Dit kan je mogelijk combineren met een nieuwsbrief zodat mensen in up-to-dateblijven. 

Ervaringen

Dit zijn speciale aangelegenheden die je echt via social en video moet promoten. Mensen moeten bij ervaringen echt overtuigd worden zonder dat je teveel weggeeft van de ervaring zelf, hiervoor zijn visuele campagne platformen ideaal. Je wilt namelijk het gevoel zo goed mogelijk overbrengen. 

Zoeken mensen je aanbod als ze met een probleem zitten?

Nee

Als je doelgroep niet gaat zoeken in een zoekmachine als ze met een probleem zitten heeft het geen zin om op search in te zetten. Mogelijk weten ze niet dat ze het probleem hebben of gaan ze ervan uit dat het niet op te lossen is. In beide gevallen kan je video/display en social inzetten om mensen bewust te maken van het probleem en de oplossing die jij te bieden hebt. 

Ja

Super, dan moet je zeker gebruik maken van search advertising. Vaak kan je dit combineren met remarketing en e-mail marketing om te zorgen dat je zichtbaar blijft bij je doelgroep. Ook is je organische ‘advertising’ op orde krijgen een belangrijke aangelegenheid zodat je mogelijk op een bepaald moment niet meer hoeft te betalen voor je zichtbaarheid in zoekmachines. 

Kennen de mensen je productcategorie al?

Een productcategorie is bijvoorbeeld ‘Auto’s’ of ‘Coaches’.

Nee

Als mensen je productcategorie nog niet kennen dan is het belangrijk om naamsbekendheid te gaan opbouwen en dit doe je vooral met outbound marketing. Display en social zijn hiervoor hele geschikte opties omdat je met een goedkope CPM veel bereik kan genereren. Combineer dit met search zodat iedereen die toevallig gaat zoeken meteen ‘gepakt’ wordt. Ook is het voor nieuwe productcategorieën belangrijk om te werken met native advertising om zo meer mensen bekend te maken met je product (en categorie). 

Ja

Outbound marketing speelt vaak een belangrijke rol voor producten die zich in bestaande productcategorieën bevinden. Je moet namelijk zichtbaar worden tussen je concurrentie en daarbij zijn platformen waarbij je met advertenties bij je klant kunt komen erg handig. Social, video, remarketing zijn hier ook handig om te gebruiken. Inbound marketing in de vorm van SEO is ook goed als je doelgroep online op zoek gaat naar jouw of vergelijkbare producten in je categorie.

Kiezen

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje