Welke digitaal advertentieplatformen je het best kunt gebruiken voor de verkoop van jouw product, dienst of ervaring is een hele belangrijke vraag die je moet beantwoorden. Als je hier slechte keuzes in maakt kan het zijn dat je geld spendeert zonder dat dit klanten oplevert. Er zijn een aantal belangrijke vragen die tot de juiste antwoorden leiden.
Ik ga niet exacte kanalen voorstellen omdat die met de tijd veranderen – en ik wil natuurlijk dat je leert om dit voor jezelf ten alle tijden goed te bepalen. De uiteindelijke opties zijn:
Search advertising
Dit zijn advertentiekanalen waar mensen op zoek gaan. Denk hierbij aan adverteren in Google met Google ads waarbij jouw advertentie vertoond wordt op het moment dat een bezoeker een bepaalde zoekterm intoetst in Google. Of adverteren op Marktplaats en Amazon als mensen op zoek gaan naar specifieke producten waarbij ook jouw product tevoorschijn komt als een gesponsord resultaat.
Social advertising
Dit is een verzameling van allemaal advertentiekanalen die op sociale netwerken draaien. De meest populaire netwerken zijn momenteel Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok, Snapchat. Hier kan je allemaal soorten advertenties op draaien, van simpele beelden en video’s tot interactieve formulier ads en berichten die direct in de messenger belanden. Deze platformen gebruiken vaak uitgebreide targeting opties om je doelgroep nauwkeurig te bereiken.
Display en video advertising
Dit zijn vormen van adverteren waarbij je beelden of video vertoont op websites. Dit kan je in sommige gevallen direct inkopen bij bepaalde digitale magazines of via tussenpersonen (brokers). Echter heeft Google ook een broker systeem dat het Google Display netwerk heet en toegang geeft tot zeer veel mogelijkheden om display bannering toe te passen. Ook YouTube advertising valt hieronder.
Retargeting & remarketing
Retargeting is display advertising speciaal gefocust op personen die al op je website zijn geweest. Door middel van een cookie kan je het IP adres van een gebruiker op laten slaan (die is niet inzichtelijk voor jou) en dit IP adres kan je vervolgens gebruiken als targeting optie. Zo kan de retargeting software door middel van het IP adres zorgen dat de advertentie weer aan jou vertoond wordt op een later moment. Deze advertenties zijn praktisch altijd visueel in aard en sluiten dus aan op video en display advertising.
Cookies zijn kleine bestandjes die een website op je computer, smartphone of tablet plaatst tijdens je bezoek aan deze website. Deze cookie slaat vervolgens informatie op. Dit kan bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat je winkelmandje gevuld blijft als je de website verlaat en terug komt.
Affiliate advertising
Deze vorm van adverteren is gebaseerd op het doorsturen van verkeer. Zo kan ik in deze pagina een linkje plaatsen naar een boek op bol.com. Elke keer als iemand hier op klikt weet bol.com dat ik een bezoeker hebt doorverwezen. Als iemand binnen 30 dagen (periode waarin de cookie opgeslagen blijft) een aankoop doet op bol.com krijg ik een heel klein percentage van de verkoop. Dat is affiliate marketing. Dit kan heel handig zijn als je graag wil adverteren maar niet wilt betalen als er geen omzet wordt gemaakt. Dit is een vorm van prestatie marketing (performance marketing).
Mobile advertising
Eigenlijk is dit zowel een losse vorm van adverteren als een optie die verweven zit in display, social en search advertising. Het is altijd goed om elke campagne te optimaliseren voor elk apparaat. Op bijna alle moderne digitale advertentieplatformen zijn opties om mobiel en desktop los van elkaar in te richten. Los daarvan kan je via Google AdWords ook speciaal advertenties maken die vertoond worden in mobiele applicaties.
Native advertising
Dit is een vorm van adverteren waarbij je een artikel schrijft voor een site, dit artikel moet inhoudelijk zijn van aard maar mag wel een bepaald product, dienst of ervaring uitlichten. Een bedrijfsnaam vernoemen is dus mogelijk. Vervolgens wordt dit artikel op een site geplaatst waarbij wordt vermeld dat het gaat om een ‘advertorial’. Dit is een goede manier om meer te vertellen over je bedrijf op een site waar mensen van je doelgroep komen.
E-mail marketing
E-mail marketing heeft twee goede opties:
- E-mails versturen vanuit een bestand wat je zelf hebt opgebouwd. Dit kan je doen door een nieuwsbrief te starten en mensen op je site te verzoeken om zich aan te melden. Je kan ook een speciale campagne voeren online om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief.
- Adverteren in een nieuwsbrief van een ander bedrijf (bijvoorbeeld een nieuwssite die een groot nieuwsbrief bestand heeft). Dit is een vorm van e-mail marketing om goed bij je doelgroep in de spotlight te komen.
- SPAM = Niet doen! Dit is gewoon random mensen aanschrijven met e-mails waar ze niet op zitten te wachten.
Organic ‘advertising’ (Inbound)
Dan is er nog organisch ‘adverteren’. Eigenlijk is dit geen vorm van adverteren want je betaald niet. Dit is naamsbekendheid genereren door organisch een fanbase op te bouwen op Instagram of via Google goed zichtbaar worden door je website te optimaliseren met SEO. Voor jouw beeldvorming valt hier ook PR (public relations) onder. Je kan gratis publiciteit krijgen door een persbericht te schrijven en deze naar verschillende sites uit te sturen. Mogelijk nemen ze je persbericht op in hun site. Dat is een mooi stukje organisch (gratis) bereik.