Outbound marketing is eigenlijk een tegenovergestelde van Inbound marketing. Outbound is gefocust op je advertenties naar je doelgroep brengen (push). Waar inbound marketing waarde wilt creëren en daarmee mensen wilt trekken “pull”. Beide tactieken hebben toegevoegde waarde.
Outbound is nodig als je meer wilt vertellen aan je doelgroep en als ze nog niet actief op zoek zijn naar je. Zo is het bijvoorbeeld een goede tactiek als je nieuwe producten wilt adverteren. Outbound marketing is ook een stuk prijziger dan inbound marketing maar outbound geeft je direct resultaat waar inbound marketing meer gefocust is op lange termijn waarde toevoegen. Outbound marketing heet ook wel ‘adverteren’. Er zijn een aantal belangrijke factoren in outbound marketing om rekening mee te houden. Hieronder de punten.
Markt varieties
Verschillende markten vereisen verschillende aanpakken. Zo kan je bijvoorbeeld advertenties maken en vertonen aan business to business (B2B) klanten of aan consumenten. Hier zit een duidelijk verschil in aanpak, tone of voice en conversie aan per markt.
We zouden een B2B klant graag willen benaderen via LinkedIn met een advertentie om de doelgroep een nieuw rapport te laten downloaden, met het downloaden van het rapport ontvangen wij een e-mailadres wat we later kunnen opvolgen. Voor een B2C campagne gebruiken we graag Instagram met een swipe-up functie zodat klanten direct in de online shop kunnen kijken welke kleding ze willen kopen.
Zo zie je dat elke markt een eigen aanpak nodig heeft. Later in deze cursus geef ik je handvatten om hier goede keuzes in te maken.
Markt beschikbaarheid
Je markt bestaat uit klanten. Soms zijn deze klanten heel makkelijk te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan mensen tussen de 20 en 35 jaar die tech-savvy zijn en graag nieuwe gadgets willen kopen. Deze groep zit zeker weten op een platform als Instagram of TikTok en zo kunnen we dus campagnes opzetten gericht op deze groep mensen.
Maar soms heb je een doelgroep die je graag iets wilt verkopen waarvan je zeker weet dat ze je product nog niet kennen. Daarnaast zit deze doelgroep nauwelijks online. Dan wordt het een stuk moeilijker, je markt bereiken wordt zodoende met online marketing lastig. Dat is markt beschikbaarheid, misschien is je markt onmogelijk te benaderen online,dan moet je erg creatief worden met offline marketing methodes. Zo kun je bijvoorbeeld kraanmachinisten het beste benaderen via een magazine wat deze doelgroep leest met een doorverwijzing naar je website.
Nieuwigheid
Producten die nog onbekend zijn voor mensen vereisen meer uitleg dan producten die mensen al kennen. Ik geef een voorbeeld: zeep is een product dat we allemaal kennen en weten waarvoor het dient. Als je een nieuwe soort zeep op de markt brengt hoef je alleen te marketen met de uniekheid van je zeep, de kwaliteit, of de prijs. Voor een product wat niemand kent heb je veel meer campagnes nodig die het product uitleggen.
Een voorbeeld was de eerste motor met drie wielen (die je dus met een auto rijbewijs mag rijden). Toen dit eerste exemplaar op de markt kwam werd er te weinig uitleg gegeven over het product waardoor het tussen wal en schip viel. Motorrijders vonden het onzin want twee wielen zijn voldoende. Autorijders vonden het onhandig om een helm en motorkleding aan te schaffen om vervolgens in allerlei weersomstandigheden op zo’n apparaat te zitten.
Later kwam er een tweede bedrijf met een soortgelijk product op de markt en is zwaar in gaan zetten op het gemak van parkeren en in files gewoon doorrijden, en dat zonder een motorrijbewijs te halen! Pas toen kwam het product segment op gang. Houdt dus rekening met het soort product (of dienst) dat je verkoopt, hoe goed je doelgroep het al kent en hoeveel uitleg je moet geven?
Competitie
In een advertentie omgeving heb je te maken met concurrenten. Elk online marketing platform heeft dit. Het is daarom goed om creatief en onderscheidend te zijn in het maken van je advertenties, zowel in beeld als tekst. Hoe groter de competitie hoe belangrijker het wordt om goede promotie te doen en je te onderscheiden. Op elk platform heb je vaak mogelijkheden om te zien wat je concurrenten doen, maak hier gebruik van want dat zal je verder helpen. In de cursussen die specifiek gaan over advertentieplatformen zal worden uitgelegd hoe je de concurrentie kan bekijken.
Budget
Als laatst heb je mediabudget nodig om te kunnen adverteren. De meeste online platformen maken gebruiken van een prijs per klik (cpc = cost per click) of een prijs per duizend weergaven (cpm = cost per mille) voor je advertenties. Bedenk van tevoren wat je bereid bent uit te geven en wat je hiervoor terug verwacht in clicks of zelfs conversies op je website. Ook hier moet je werken vanuit je ROI, je LTV en de CPA. Op deze manier maak je het beste gebruik van de advertentie mogelijkheden en jouw budget.
Marketing disciplines die binnen outbound vallen zijn:
- Zoekmachine adverteren via Google Ads (SEA)
- Adverteren op Facebook en andere sociale kanalen
- Video advertising via bijvoorbeeld YouTube
- Flyers printen en uitdelen