242

Inbound marketing

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toe komen. Klinkt interessant, right? Inbound marketing is gefocust op het aantrekken van klanten op alle niveaus van de customer journey via relevante content met toegevoegde waarde. Dit betekent dat je potentiële klanten probeert aan te trekken door te focussen op kanalen zoals zoekmachines, social media en blogs.

Wat inbound marketing anders maakt dan outbound marketing (waar ik zo meer over vertel) is dat je door deze tactiek niet hoeft te ‘vechten’ om de aandacht van je potentiële klanten. Door content te creëren dat hun problemen oplost of aan bepaalde behoefte van een klant voldoet trek je kwalitatieve prospecten aan waarmee je een sterke relatie kunt opbouwen.

De 4 fasen van de inbound marketing methode

Er zijn vier stappen die je moet doorlopen wanneer je aan de slag gaat met de inbound marketing methode. We lopen ze hieronder met je door:

#1 Attract (Aantrekken)

Je wilt een bepaalde groep mensen naar je website trekken: je doelgroep. Maar hoe vind je ze? Door meer relevante content te creëren en deze via de juiste kanalen te verspreiden. Bloggen is daarbij het belangrijkste onderdeel, want het begint met content creatie. Om potentiële klanten aan te spreken is het van belang dat je leerzame content schrijft dat hen aanspreekt en eventuele vragen hiermee beantwoordt. Je wilt je doelgroep wat meer opleiden als het ware.  Wanneer je de content hebt geschreven ga je uitdenken via welke kanalen je de content gaat verspreiden. Hierbij is het belangrijk dat je uitzoekt welke sociale kanalen veel worden bezocht door je doelgroep. Dit is ook onderdeel van de onderzoeksfase als je je marketingplan schrijft. 

#2 Convert (converteren)

Wanneer je eenmaal websitebezoekers hebt gegenereerd is de volgende stap om ervoor te zorgen dat ze een lead worden. Dit doe je door de conversatie met ze aan te gaan door bijvoorbeeld mails te versturen of misschien zelfs bijeenkomsten te organiseren. Zodra je een levendige conversatie met de klant hebt kun je inspelen op hun behoefte en ervoor zorgen dat ze gaan beseffen dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Want dat is waar je het voor doet.

#3 Close (Sluiten)

Je bent er nu bijna: de potentiële klant heeft interesse in je product of dienst maar heeft nog een extra duwtje nodig om de daadwerkelijke aankoop te doen. Maar hoe krijg je ze zover? Door de juiste verkooptools in te zetten. Veelgebruikte varianten zijn e-mail marketing of via social media business pagina’s in gesprek blijven met je klant. Je kan bijvoorbeeld je potentiële klanten mailen met een actie of via social media een actie doen voor je pagina volgers. Deze tools kunnen ervoor zorgen dat je op de juiste manier een klant sneller overhaalt om te converteren. 

#4 Delight (Verblijden)

De inbound marketing methode bestaat om een passende ervaring neer te zetten voor je potentiële klanten. Dit betekent niet dat je ze na de conversie moet laten vallen. Door ze te blijven voorzien van sterke, relevante content verhoog je de kans dat ze vaker bij je kopen, hun vrienden over je vertellen en met de wereld delen hoe tof ze je merk en/of producten vinden.

Marketing disciplines die binnen inbound marketing vallen zijn:

  • Teksten en content ontwikkeling
  • SEO (Zoekmachine optimalisatie)
  • Email marketing
  • Social media business pagina beheer
  • PR: zorgen dat je berichten schrijft die op nieuwssites terecht komen

Inbound marketing

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje