242

ROI, LTV en CPA

Een derde belangrijke reden waarom online marketing cruciaal is voor je onderneming is dat de ROI inzichtelijk is. ROI staat voor Return on Investment. Een zeer belangrijke term in alles wat je met je onderneming doet. Dit heeft namelijk te maken met je investering en wat je hiervoor terug krijgt. Een positieve ROI betekent dat het meer oplevert dan het kost, een negatieve ROI betekent dat je geld aan het verliezen bent. Er zijn speciale formules om deze berekeningen te doen, hiervoor zijn er veel verschillende opzetjes maar de basis is gelijk voor al deze berekeningen. 

Ik gebruik altijd: (opbrengst investering – kosten investering) / kosten investering * 100%.  

Voorbeeld:

Ik doe een campagne die 500 euro aan werk of verkoop oplevert. Het mediabudget voor de campagne was 400 euro. De ROI is dan = (500 – 400) / 400 * 100% = 25%. Deze berekening verteld mij dat ik 25% winst heb behaalt. Ofwel 100 euro winst op de 400 die ik geïnvesteerd heb (25%).  

Het kan ook dat je campagne meer kost dan het oplevert, dan is je ROI negatief. Ik zou je altijd aanraden eerst een campagne met weinig budget te testen gedurende een maand en vervolgens pas je ROI te berekenen. Zie je dan dat er geen winst te behalen valt dan moet je de campagne anders inrichten, levert het wel wat op dan moet je het budget verhogen. 

Ook is ROI een hele goede manier om te bepalen welke kanalen het beste werken binnen je marketing werkzaamheden en de verschillende kanalen die je gebruikt. 

Lifetime value

Dan is er nog de lifetime value. Dit is als startende onderneming lastig te  maar als je een tijdje onderweg bent kan je vastleggen wat een klant in zijn levensperiode netto oplevert. Dit noemen we de lifetime value (Afgekort naar LTV). Om dit uit te rekenen moet je na kunnen gaan hoe lang een klant bij je blijft en hoeveel die netto voor je bedrijf oplevert. Dit blijft altijd een schatting en een gemiddelde, ook is deze berekening is heel afhankelijk van het soort business wat je runt. Gebruik je gezonde verstand om hier een goede berekening voor te maken. Een aantal zaken om mee te nemen in je berekening:

  • Gemiddelde netto opbrengst bij afnemen dienst/product (alle omzet minus kosten)
  • Hoe vaak komt de klant terug voor een herhaal aankoop (bij producten)
  • Hoeveel maanden blijft de klant gemiddeld bij je (bij abonnementen)

Voorbeeld 1:

Stel je voor dat wij een online kledingwinkel runnen. De gemiddelde winst op een nieuwe aankoop in onze winkel is €80,-. Dit hebben we berekend omdat we alle kosten (€20.000) voor een periode afgetrokken hebben van de totale omzet (€36.000) waardoor de winst €16.000 is voor deze periode, de kosten en omzet hebben betrekking op de nieuwe bestellers. We hadden in die periode 200 nieuwe bestellers. €16.000 / 200 = €80,- netto winst per bestelling.

Een gemiddelde klant winkelt 4 keer per jaar bij je en doet dit 2 jaar lang. Dan kunnen we redelijk makkelijk berekenen wat de lifetime value is, namelijk €80,- x 4 x 2 = €640,-. 

Voorbeeld 2:

Een tweede berekening is de omzet te pakken van een bestelling en dit te vermenigvuldigen met de herhaalaankopen maal de periode en dan de winstmarge toe te passen. Winstmarge bereken je door de winst te delen door de omzet: 16.000 / 36.000 = 44,44%

€36.000 (omzet) / 200 (aantal bestellingen) = €180

€180 * 4 * 2 = €1.440.

€1.440 keer de winstmarge * 0,4444 =  €640,-

CPA

Mocht je toch een LTV kunnen berekenen dan mag je gemiddeld 30% van die LTV uitgeven om een nieuwe klant binnen te halen. De 30% is een industriestandaard om mee te rekenen.  Dit noemen we dan:

  • Cost per Acquisition (Afgekort als CPA)
  • Of de Customer Acquisition Cost (afgekort als CAC). 

Deze berekening is heel simpel: €640,- * 0,30 = €192 euro mogen we uitgeven om een nieuwe klant in onze online winkel te krijgen.

ROI, LTV en CPA

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje