242

Missie, visie en why

Je bent een bedrijf begonnen met een idee in gedachten. Je wilt de wereld verbeteren, je hebt een behoefte ontdekt die niemand vervult, je wilt rijk worden, of je bent gewoon helemaal klaar met je werkgever. Wat het ook mag zijn, je bedrijf heeft een verhaal nodig. Vroeger gebruikten bedrijven de missie en visie om hier vorm aan te geven en hun bestaansrecht te verantwoorden. Twee termen die vaak voor verwarring zorgen. Ik leg ze kort uit waarna we doorgaan met – in mijn optiek – een veel beter model om je bestaansrecht vorm te geven. 

Een missie is een beschrijving van je organisatie vanuit de waarde en identiteit. Hier wil je vertellen waar je voor staat. Dit kan als bedrijf, maar eigenlijk ook als persoon die het bedrijf heeft opgericht. Als je gaat groeien moet jouw droom of idee doorvertaald worden in alles wat het bedrijf doet, daarom is een missie iets wat niet wijzigt met de jaren. 

De visie is een soort jaarplan voor de missie. Je moet dus kijken of de visie aansluit op de missie en hoe de missie vertaald wordt in concretere doelen. Deze richting is dus heel bepalend voor de doelen van je bedrijf. Een voorbeeldje van Nike:

De visie van Nike is “om elke atleet ter wereld inspiratie en innovatie te brengen.”

Terwijl de missie luidt: ‘al het mogelijke doen om het menselijk potentieel uit te breiden. Dat doen we door baanbrekende sportinnovaties te creëren, door onze producten duurzamer te maken, door een creatief en divers wereldwijd team op te bouwen en door een positieve impact te maken in gemeenschappen waar we wonen en werken. ”

Veel bedrijven beginnen met de ‘What’ want dit is makkelijk: Dit is letterlijk wat je verkoopt of aanbiedt als bedrijf – het is volgens Simon ook het minst belangrijk van de drie. 

De ‘How’ gaat over hoe je het doet: je proces en de manier waarop je onderscheidend bent. Door deze vraag te beantwoorden onderscheid je je al van concurrenten die deze denkstap niet zetten. 

Dan is er de ‘Why’, dit is waar jouw onderneming voor staat en waar je heilig in gelooft. De ‘Why’ gaat niet over geld verdienen (dat is het resultaat). Het gaat hier om een doel, een geloof of een reden van bestaan. Weinig bedrijven weten dit – en volgens Simon zit daar de grote crux in bedrijven die het redden en bedrijven die zeer succesvol zijn. Ik geloof dat hij gelijk heeft.

De ‘Why’ van Skilltree = wij willen dat iedereen in Nederland marketing en ondernemerschap kan leren op één plek zodat hij/zij zijn droom kan realiseren.

De vraag is dus of je in plaats van buiten naar binnen, van binnen naar buiten kunt gaan denken. 

Opdracht:

Deze vier vragen helpen je op weg om je Why te ontwikkelen. Het beste is om een werkdocument op te stellen waarin je makkelijk je gedachten kan opschrijven. Het uiteindelijk formuleren van de Why, How en What komt als je al je gedachten hebt uitgeschreven. Hierbij vier vragen om je op gang te helpen. Deze opdracht kan je gemakkelijk een maand gaan kosten. Neem hier dus ook goed je tijd voor, als het eenmaal staat zou je het niet meer moeten wijzigen. 

1 Waarvoor kom jij je bed uit?

Het idee van deze vraag is dat je nadenkt over iets groters dan jezelf. Het gaat erom dat je verbinding maakt met waar je gepassioneerd over bent, wetende dat wanneer je je aandacht richt op deze passie je zelfs om drie uur ‘s nachts je bed uit wilt komen. 

Het gaat hier niet om zaken als de volgende waterstofauto uitvinden of de energieproblemen van de wereld oplossen. Het gaat over jouw verbinding met een oorzaak die groter is dan jij en past bij wie je bent. Waarvoor kom jij je bed uit om drie uur ‘s nachts?

2 Jouw krachten

In The Element wordt gezegd dat ‘ons element’ het punt is waarop natuurlijk talent, vaardigheden en persoonlijke passie elkaar ontmoeten. Wanneer mensen in hun element zijn, zijn ze niet alleen productiever, maar voegen ze meer waarde toe en genieten ze van meer persoonlijke en professionele geluk. De vraag: waar ben je altijd goed in geweest? 

3 Toegevoegde waarde

Werk doen waar je goed in bent, maar waar je een hekel aan hebt, is geen weg naar geluk en jouw Why. Het kennen van je sterke punten en waar je de meeste waarde kunt toevoegen – door de toepassing van je opleiding, vaardigheden, kennis en ervaring – kunnen je helpen bij kansen, rollen en carrièrepaden waar je het meest waarschijnlijk zult slagen. De vraag: hoe en waar kun jij de meeste waarde toevoegen?

4 Focus

Als je aan de slag gaat, wil je weten waar jouw focus ligt en wat het einddoel is. Als je een doel hebt en ergens voor staat zal het volgen van je Why een stuk makkelijker zijn. De vraag: wat is jouw einddoel is en hoe wil je jouw succes meten?

Missie, visie en why

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje