242

Marketing in vogelvlucht

Rond de jaren 30 van de 20ste eeuw was marketing zwaar productgeoriënteerd’. “Dit is wat we maken, koop het!”. Reclames waren toen schaarser en van normen en waarden was nauwelijks sprake:

Rond de jaren 60 van de 20ste eeuw werd marketing steeds meer consument georiënteerd. “Dit is de doelgroep, zorg dat ze kopen”. Dit waren de toptijden voor de reclamebureaus die mooie beloftes maakte (Zie Mad Men op Netflix om een kijkje te nemen van reclamebureaus in de jaren 60). 

Nu in de jaren 10 van de 21ste eeuw drijft de consument de marketing. “Dit is wat wij geloven, doe je mee?”. Dit komt natuurlijk door het feit dat wij als mensen meer in contact staan met elkaar dan ooit tevoren door internet. 

Nu we meer zicht hebben op waar we vandaan komen en welke marketing evoluties we al hebben meegemaakt. Kun je je voorstellen dat elke fase een aantal goede en slechte kanten heeft gehad. Wat goed is heeft zich gevormd tot modellen en concepten die we binnen de marketing nog altijd hanteren. Hieronder gaan we dieper in op deze verschillende modellen. We kijken naar de status en huidige toepassing.

Marketing in vogelvlucht

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje