242

De vier P’s

Bekijk de video (1:05)

Elke marketeer kent de 4 P’s van Kotler. Dit zijn Product, Prijs, Plaats en Promotie – dit werd ook wel de klassieke marketingmix genoemd, voor het internet zijn intrede deed. De 4P’s werden gebruikt om de positionering van een product te concretiseren en was de basis van alle marketing. Als je de vier P’s invult is het namelijk meteen duidelijk wat het product is, voor welke prijs het verkocht gaat worden, waar het product verkocht gaat worden en welke vormen van promotie er van toepassing zijn. Uiteraard is er per kwadrant een diepgaande theorie. Maar daar gaan we in deze cursus niet op in. Het kan nog steeds heel nuttig zijn om stil te staan bij deze P’s maar de toepassing is enorm veranderd door de komst van het internet. Vroeger had je namelijk een hele lineaire aankoop keten. Producten gingen namelijk van een merk naar een distributeur en dan naar de retailer, bij de retailer kocht een consument het product. Het was toen duidelijk dat de retailer de ‘macht’ had. Nu, met de komst van internet, kan je overal je producten kopen. Dit heeft de 4 P’s redelijk doen veranderen voor marketeers, maar ook voor retailers, merk fabrikanten en distributeurs. 

Wat moet je dan wel gebruiken? Er zijn veel modellen ontwikkeld die de strijd aan gaan met Kotler, maar ik vind S.A.V.E een goede standaard. Dit acroniem staat voor:

  • Solution (Oplossing)
  • Access (Beschikbaarheid)
  • Value (Waarde)
  • Education (Informatie voorziening)

Ik zal ze per stuk kort behandelen. 

De focus van (P)roduct is verschoven naar de focus op de oplossing die je product biedt. Eerlijk; mensen geven niks om je product ze geven wel veel om de oplossing dat je product biedt. Ofwel, wat krijgt je product voor elkaar. 

Beschikbaarheid van je product is de vervanger van (P)laats. Tegenwoordig met internet is de plaats van je product veel minder relevant. Het gemak, de snelheid en de beschikbaarheid om je product/dienst te kopen zijn echter vele malen belangrijker geworden. Ofwel, is jouw product in beeld bij je klant op het moment dat ze hier behoefte aan hebben?

(P)rijs is vervangen met waarde. Welke waarde voegt jouw product toe? Dat is namelijk de eerste vraag die je klant stelt, daarna komt de prijsbepaling pas aan bod. Ofwel, voegt jouw product genoeg waarde toe in het leven van de klant dat die bereidt is de prijs te betalen.

Informatievoorziening heeft de plek ingenomen van (P)romotie. Je klant informeren en helpen om een goede keuze te maken geeft de klant het gevoel dat je een expert bent in de branche. Van iemand die te vertrouwen is koop je namelijk sneller dan van iemand die roept “koop het nou gewoon”. Ofwel, focus op vertrouwen dan komt de verkoop vanzelf. 

Opdracht

Werk de vier P’s en het SAVE model voor je eigen product/dienst/ervaring uit in een tekstdocument en leg dit voor bij wat vrienden of familie. Zo krijgt je marketing al wat meer handen en voeten.

De vier P’s

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje