242

Basis psychologie van een mens

Bekijk de video (1:07)

Dat marketing en psychologie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn komt hopelijk niet als een verrassing. Als je mensen wilt overtuigen om iets van je te kopen middels een marketing bericht moet je inspelen op de psychologie van de mens. Maar toch merk ik dat er in de praktijk nog te veel wordt ingezet op nieuwe marketing trucjes en kanalen (hier straks meer over) en niet genoeg op de onderliggende psychologie. Dit maakt voor mij duidelijk een verschil tussen een campagne met zeer wisselende resultaten en een uiterst succesvolle campagne. Deze psychologie vertaalt zich ook door in sales en alle vormen van communicatie waarbij je iemand wilt overtuigen. Voor deze cursus focussen we enkel op de theorie van de psychologie. 

Het is belangrijk om te beseffen dat inspelen op de psychologie van een mens verantwoord gedaan moet worden en op basis van correcte ethische besluiten. Los van wat je aan de man/vrouw wilt brengen en waar je dit wilt doen zijn er een aantal menselijke verlangens die zo in onze biologie verweven zit dat je daar altijd op kunt inspelen. Deze verlangens heten gezamenlijk de Life-Force 8 en zijn als volgt:

  1. Overleven, genieten van het leven, het leven verlengen.
  2. Genieten van eten en drinken.
  3. Vrij zijn van angst, pijn en gevaar.
  4. Seksueel gezelschap.
  5. Comfortabele levensomstandigheden.
  6. Superieur zijn en winnen.
  7. Zorg en bescherming van geliefden.
  8. Sociale goedkeuring.

Kleine opdracht:

Kijk en luister de komende weken is goed om je heen naar reclames op bijvoorbeeld Facebook, YouTube, TV en radio. En probeer te achterhalen welke van de bovenstaande LF8 verlangens worden toegepast. Dit zal in de toekomst heel nuttig gaan zijn als je al weet wat wel en niet goed werkt op dit niveau. 

Als we nu kijken naar advertenties zal je zien dat er vaak wordt gesproken over aspecten van een product of dienst vanuit de perceptie van het bedrijf. (Dit is heel 1930) En eerlijk, dat boeit mensen niks. Ze zijn bezig met hun eigen verlangens en als je daar op inspeelt dan ga je op de juiste manier het gesprek aan. 

Mensen kopen op basis van hun emoties en verantwoorden hun keuzes vervolgens met logica. Breng een emotionele reactie teweeg door in te spelen op de LF8 en je zal veel profijt hebben van alle marketing- en sales activiteiten. Het maakt op dit niveau niet uit waar je die emotionele reactie teweeg brengt (Facebook, een blog artikel of een geprinte flyer), als je het maar doet.

Wij zijn complexe wezens en staan met ons bewustzijn een stukje boven de natuurlijke biologische keten. Hierdoor hebben we los van onze acht instinctieve verlangens ook secundaire aangeleerde verlangens ontwikkeld. Deze heten “The Nine Learned Human Wants”. Deze zijn: 

  1. Op de hoogte blijven.
  2. Nieuwsgierigheid.
  3. Verzorging van lichaam en omgeving.
  4. Efficiëntie.
  5. Gemak.
  6. Betrouwbaarheid / kwaliteit.
  7. Expressie van schoonheid en stijl.
  8. Economie / winst.
  9. Koopjes.

Zie deze negen aangeleerde behoeften als bonus verlangens om gebruik van te maken in je communicatie, sales en marketing. Besef echter wel dat biologie het belangrijkste is in menselijke verlangens en het tweede lijstje extra sales motivatoren zijn. 

Kleine opdracht:

Mocht je nou al een website hebben, campagnes voeren of met sales bezig zijn. Ga dan eens met oog op bovenstaande, je website langs en bepaal hoe jouw website en communicatie inspeelt op de verschillende menselijke verlangens.

Basis psychologie van een mens

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje