2469

Je campagne bijsturen

Jouw campagne staat inmiddels live en genereert de nodige vertoningen, weergaven en kliks. Maar hoe zorg je ervoor dat deze nog beter gaat presteren en je jouw budget zo efficiënt mogelijk besteedt? Dit begint bij het begrijpen van je data. Als je namelijk niet weet wat je data inhoudt, is het onmogelijk om je campagne te optimaliseren. Gebruik de begrippenlijst in de bijlage van deze module om bekender te raken met de verschillende statistieken. Over het algemeen zijn belangrijkste datapunten voor je YouTube campagne;vertoningen, weergaven, gem. CPM of CPV, kosten, conversies en kosten per conversie. Al deze statistieken vertellen veel over je campagne of advertentiegroep, probeer daarom verbanden te vinden tussen de prestaties van je campagne en de verschillende datapunten. Zie je bijvoorbeeld dat jouw campagne veel weergaven genereert, een lage CPM of CPV heeft, maar toch weinig conversies genereert? Dan zou het goed kunnen dat ‘het probleem’ op de landingspagina ligt waar je gebruikers naartoe stuurt. Ga in dat geval ten rade hoe je jouw landingspagina kan verbeteren. Om de ervaring van de gebruiker op de landingspagina te verbeteren, geeft Google enkele goede tips: 

Aanvullend kun je tools als HotJar (gratis) gebruiken, hiermee kun je gebruikers op je website beter begrijpen door middel van schermopnames en heatmaps.

Je kunt jouw campagne op verschillende manieren bijsturen. Eén van de meest gebruikte en vaak ook impactvolle optimalisaties is het testen of wijzigen van andere advertenties. Elke gebruiker is anders en zal op een andere manier reageren op jouw video’s, daarom is het belangrijk verschillende soorten video’s te testen. Je kunt hierbij spelen met de duur van de video, de kernboodschap, of bijvoorbeeld de type beelden die voorbij komen in je video’s.

Andere mogelijke optimalisaties zijn het aanpassen en/of bijsturen van je targeting. Hierbij kun je nog gerichter targeten of juist algemener. Ook kun je op basis van de locatie van je campagne bijsturen of de plaatsingen van je advertentiegroep uitgebreider of specifieker inrichten. Gebruik hierbij alle tools die je gebruikt hebt bij het opzetten van je campagne om deze nu nog beter te laten lopen. Testen is fundamenteel bij YouTube campagnes, blijf dit dus ook voortdurend doen en je zult zien wat voor jouw doelgroep óf jouw content het beste werkt.

Je campagne bijsturen

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje