2469

Uitsluitingen

Onder het tabblad ‘zoekwoorden’ vind je naast de zoekwoorden in jouw campagne ook nog enkele subtabbladen, de belangrijkste hier zijn uitsluitingszoekwoorden en zoektermen.

Uitsluitingszoekwoorden (of negatieve zoekwoorden) zijn zoektermen die je op je campagne kunt uitsluiten. Om een goedlopende en nauwkeurig getargete campagne op te zetten is het ook belangrijk om te weten op welke zoektermen je niet wilt worden gevonden. Het gaat hier dan om zoekwoorden die dichtbij de door jou gekozen zoekwoorden liggen.

Voorbeeld

Jij bezit een modezaak die uitsluitend vrouwen kleding verkoopt. Het is dan een goed idee om zoektermen als ‘herenkleding’ of ‘mannenkleding’ uit te sluiten. 

Binnen het tabblad uitsluitingszoekwoorden zie je als eerst jouw uitsluitingszoekwoorden staan. Linksboven door middel van het blauwe plusje kun je extra uitsluitingstermen aan je lijst toevoegen. Dit kan op twee manieren; 

  1. het simpelweg toevoegen van nieuwe (afzonderlijke) zoekwoorden 
  2. of door middel van een bestaande lijst met zoekwoorden die je eerder in je account hebt aangemaakt.

Als jij bijvoorbeeld twee producten verkoopt en dus ook twee aparte campagnes maakt, kan het handig zijn de uitsluitingszoekwoorden van de ene campagne als lijst op te slaan om deze vervolgens te gebruiken voor de andere campagne. Dit doe je door, wanneer je nieuwe uitsluitingszoektermen toevoegt, onderaan de lijst te klikken op ‘opslaan in nieuwe of bestaande lijst’. Je kunt hier dan gelijk een nieuwe zoekwoordenlijst aanmaken of zoektermen aan bestaande lijsten toevoegen. Zorg ervoor wanneer je een nieuwe lijst maakt dat je een duidelijke lijstnaam gebruikt, zodat je altijd weet welke zoektermen zich in welke lijsten bevinden.

Ook heb je hier de keuze om je lijst aan een hele campagne toe te voegen of alleen aan een advertentiegroep. Als je zoektermen bijvoorbeeld niet relevant zijn voor je hele campagne, maar wel voor een specifieke advertentiegroep, dan kun je er voor kiezen om deze alleen voor de advertentiegroep te gebruiken. Dit doe je door boven het invulveld bij ‘toevoegen aan’ op ‘campagne’ (standaard keuze) te klikken en vervolgens ‘advertentiegroep’ te selecteren.

Onder het tabblad zoektermen vind je alle specifieke termen die jouw zoekwoorden hebben geactiveerd. Hier vind je dus de daadwerkelijke termen die zijn gegoogled door de gebruikers die op jouw advertenties hebben geklikt. Door middel van de inzichten die je hier krijgt, kun je er dus bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde zoektermen uit te sluiten of juist toe te voegen aan je bestaande zoekwoorden. Dit kun je vanuit hier eenvoudig doen door één of meerdere zoekwoorden te selecteren en in de blauwe balk te kiezen om deze toe te voegen aan je actieve zoekwoorden of juist uit te sluiten via je uitsluitingszoekwoorden. In de kolommen staan automatisch enkele statistieken en data toegevoegd, waaronder ‘opties voor zoekwoorden’ waaraan je kunt zien hoe je zoekwoorden zijn geactiveerd per zoekterm.

Uitsluitingen

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje