2469

Campagne instellingen

Campagne doel en campagne type
Om een nieuwe campagne aan te maken ga je naar je Google Ads dashboard en klik je op ‘campagnes’ in het submenu aan de linkerkant, vervolgens klik je op het witte plusje in de blauwe cirkel. Nu krijg je twee keuzes; nieuwe campagne of campagne-instellingen laden, hier kies je voor ‘nieuwe campagne’.

Later kun je, afhankelijk van je campagne doel- en instellingen, kiezen om bestaande campagne-instellingen in te laden, dit zal je tijd besparen en is vooral handig als je van plan bent veel soortgelijke campagnes te draaien.

Als eerste word je gevraagd naar het campagne doel, selecteer hier welk doel het meest van toepassing is. Voor het draaien van YouTube Ads zijn alleen de eerste vijf doelen van toepassing. Beweeg met je muis over de verschillende doelen voor een korte uitleg en selecteer het doel dat het meest in de buurt komt van wat je wilt bereiken met jouw campagne.

Omdat YouTube een platform is dat men vaak ter ontspanning bezoekt werken advertenties gericht op ‘merkbekendheid’ of ‘merkoverweging’ doorgaans het best. In tegenstelling tot bijvoorbeeld advertenties gericht op het genereren van sales of leads. Dit is dan weer anders voor Google Ads in de Google zoekmachine, waarbij men nadrukkelijk op zoek is naar iets en bovenstaande principe niet geldt. Echter is het ook mogelijk om bij YouTube Ads, met de juiste propositie en doelgroep, veel succes te behalen in de vorm van verkoop. Het platform is daar alleen niet specifiek op ingericht.

Na het aanklikken van je campagnedoel word je gevraagd om een campagne type te kiezen. Google heeft veel verschillende tools en manieren om online te adverteren, hier bepaal je waar klanten jouw advertenties zien en welke instellingen en opties er beschikbaar zijn. In deze cursus gaan we alleen in op ‘video’ (adverteren door middel van video op YouTube). Op YouTube kun je ook adverteren door middel van afbeeldingen of banners (dit heet display advertising). Dit werkt op een net iets andere manier en zal in een aparte cursus worden behandeld.

Kies je het doel ‘product- en merkoverweging’, dan krijg je vervolgens ook nog de keuze voor een campagne subtype. Hier kun je dan de optie kiezen dat het best bij jouw doel en jouw beoogde advertentie past. De campagne subtype ‘shopping’ houden we in deze cursus buiten beschouwing, dit komt terug in onze Google Shopping cursus.

Kies je het doel ‘merkbekendheid en bereik’, tevens het populairste doel voor YouTube Ads, dan krijg je ook enkele keuzes voor een campagne subtype. Elk campagne subtype heeft zijn eigen functies en kenmerken. Hieronder vind je per subtype een korte samenvatting van de functionaliteiten:

InStream-videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen:
Deze video advertenties kunnen worden overgeslagen en en worden altijd vóór, tijdens of na andere video’s op YouTube laten zien, ook kunnen deze advertenties op websites en apps van Google-videopartners worden getoond. Na vijf seconden heeft de kijker de mogelijkheid de advertentie over te slaan.

Bumper advertenties:
Bumperadvertenties duren 6 seconden (of korter) en worden vóór, tijdens of na een andere video afgespeeld. Kijkers kunnen de advertentie niet overslaan. Deze advertenties zijn vooral interessant voor je als je veel kijkers wilt bereiken en een korte, makkelijk te herinneren boodschap hebt.

InStream-videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen:
Deze advertenties kunnen niet worden overgeslagen en worden ook altijd vóór, tijdens of na andere video’s vertoond. Tevens zijn deze video’s altijd 15 seconden of korter.

Outstream advertenties:
Outstream-advertenties beginnen zonder geluid. Kijkers kunnen vervolgens op de advertentie tikken om het geluid aan te zetten. Outstream-advertenties zijn bedoeld om het bereik van je video te vergroten tegen een goede prijs.

Advertentiereeks:
Met een advertentiereeks kun je meerdere videoadvertenties tonen aan je doelgroep. Hierbij kun je gebruikmaken van Instream advertenties (beide soorten) en van Bumper advertenties.

De meest gebruikte vormen subtypen voor YouTube campagnes zijn de Instream advertenties (zowel de variant die je kunt overslaan, als de ‘non-skippable’ versie) en de Bumper advertenties. Heb je dus een wat langere boodschap? Kies dan altijd voor een Instream advertentie. Voor advertenties met kortere boodschappen of statements gebruik je dan Bumper advertenties of Instream advertenties die je niet kunt overslaan.

Maak je keuze voor de campagne subtype en klik op volgende.

Campagne instellingen

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje