2469

Advertentieteksten schrijven

Een ander belangrijk aspect van je Google Ads campagnes zijn je advertentieteksten, deze moeten duidelijk, overtuigend en uitnodigend zijn. Dit zorgt er immers voor dat mensen op je advertenties klikken en doorgaan naar je website. In dit hoofdstuk gaan we in op het maken van een advertentie, waar je rekening mee moet houden en ik laat enkele goede en slechte voorbeelden zien van advertenties. Om te beginnen kun je bovenaan de pagina voor advertenties maken klikken op de link terugschakelen naar tekstadvertenties, hiermee activeer je een tweede ‘advertentiesoort’ en heb je meer mogelijkheden om je advertenties te laten zien.

Soorten advertenties
Voor Google Search Ads zijn er twee soorten zoekadvertenties: tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties. Het is voor elke advertentiegroep binnen je campagne belangrijk dat het minimaal twee tekstadvertenties en minimaal één responsieve zoekadvertentie bevat. Zo kan Google je advertenties rouleren en zie je snel welke teksten en advertenties het best werken. Voeg dus altijd minimaal drie advertenties toe en indien mogelijk nog één of twee extra advertenties. Hieronder leg ik het verschil uit tussen de twee soorten advertenties.

Een tekstadvertentie bestaat uit de volgende onderdelen: een URL, drie kopteksten en twee beschrijvingen.

Aan de rechterkant zie je hoe je tekstadvertentie er in een zoekmachine uit zal zien. In een tekstadvertentie worden je advertentieteksten altijd vertoond op dezelfde manier. In een responsieve zoekadvertentie werkt dit anders, daar vul je meerdere koppen en beschrijvingen toe aan je advertentie en Google rouleert deze koppen en beschrijvingen en maakt hier verschillende combinaties van. Zo leert Google welke combinaties het best werken en kan het met deze informatie de best presterende advertenties aan gebruikers laten zien.

In een responsieve zoekadvertentie vul je maximaal 15 kopteksten en vier beschrijvingen toe. Boven je advertentievoorbeeld geeft Google op basis van de door jou ingevulde informatie een indicatie van de kwaliteit van je advertentie. Houd je hier niet teveel aan vast, dit bepaalt immers niet hoe je advertentie zal lopen, maar is slechts een indicatie op basis van vaste meetpunten. Vaak is het bijvoorbeeld niet mogelijk om populaire zoekwoorden in je advertentietekst te gebruiken (één van de meetpunten) omdat je je binnen de advertentiegroep meer focust op long-tail zoekwoorden.

URL, kopteksten en beschrijvingen
Bij een tekstadvertentie begin je als eerst met het toevoegen van de website waar je advertentieklikkers naartoe gaat sturen. Zorg ervoor dat de landingspagina waar je gebruikers naartoe stuurt goed aansluit op je advertentietekst. Veel mensen denken dat dit andersom is en dat je je advertentieteksten juist goed moet laten aansluiten op je landingspagina, maar advertentieteksten zijn leidend aangezien deze ervoor zorgen dat men getriggerd wordt en doorklikt naar je website.

Vervolgens ga je door met de koptitels van je advertentietekst, dit zijn de dikgedrukte titels die als eerste zichtbaar zijn binnen je advertentie, dus denk goed na over deze tekst. Je kunt hier maximaal drie titels toevoegen (minimaal twee), elk van deze titels mag maximaal dertig karakters lang zijn. Hieronder drie voorbeelden van goede titels:

Tussen de koptitels en je beschrijvingen kun je bij weergavepad extra informatie aan je website URL toevoegen. Deze URL geeft de potentiële gebruikers een beter idee van de landingspagina waar zij terecht komen na het klikken op de advertentie. Zorg ervoor dat je hier in het kort duidelijk aangeeft wat men kan verwachten.

Voorbeeld

Als je potentiële gebruikers naar een productpagina op je website stuurt waarop alleen herenschoenen worden aangeboden, kies dan voor iets als www.voorbeeld.nl/herenschoenen. Weet je niet zeker wat je hier het best kunt invullen? Houd dit dan leeg, dan wordt je website URL zonder toevoegingen zichtbaar. Dit heeft geen invloed op de uiteindelijk bestemmingspagina. 

In de beschrijvingsvelden van je advertentie moet je minimaal één beschrijving toevoegen, maar aangeraden wordt om gebruik te maken van beide velden. Zo kun je immers meer informatie over je product of service kwijt. Beschrijvingen mogen maximaal 90 tekens bevatten. Geef hier ter aanvulling op je koptitels informatie over wat je aanbiedt, wat jou uniek maakt en wat men kan verwachten op de landingspagina. Hieronder vind je enkele praktische tips van Google voor het schrijven van succesvolle tekstadvertenties:

Probeer niet al je informatie in één advertentie te proppen, maar maak gebruik van meerdere tekstadvertenties om verschillende teksten en combinaties te testen. Vaak zul je hier later merken dat er één of twee versies duidelijk beter werken, vervolgens kun je met deze goed presterende teksten verder. Hieronder vind je twee voorbeelden van goede advertenties:

In bovenstaande advertenties wordt duidelijk aangegeven om welk service/product het gaat, wat de naam van het bedrijf is en worden de USP’s benoemd. Hieronder vind je twee voorbeelden van minder goede advertenties:

In bovenstaande advertenties ontbreekt het voornamelijk aan informatie betreft het product en bedrijf. Onthoud dat voordat men op je website terecht komt hij/zij eerst dusdanig overtuigd moet zijn van je advertentie, geef dus duidelijk aan wat men kan verwachten, welk product/service je aanbiedt en waarom die van jou specialer is dan die van de competitie.

Nadat je je eerste tekstadvertentie hebt afgerond klik je op ‘gereed en volgende advertentie maken’ om door te gaan met de volgende advertentietekst. Je kunt later in je campagne op dezelfde manier extra advertenties toevoegen.

Zodra je klaar bent met de tekstadvertenties ga je door met de responsieve zoekadvertenties. De uiteindelijke URL staat al voor je ingevuld en je begint hier met het invullen van de zichtbare URL. Vervolgens ga je door met de koppen, het limiet ligt hier dus op 15 kopteksten en 4 beschrijvingen. Het minimum is hier twee titels en drie descripties. Vaak zijn dit echter niet genoeg varianten om goed mee te testen. Probeer daarom om minimaal 10 verschillende kopteksten en drie verschillende beschrijvingen toe te voegen. Zo heeft Google voldoende ruimte en variatie om verschillende combinaties te testen. 

Zodra je klaar en tevreden bent over je responsieve zoekadvertentie klik je op ‘gereed’ waarna je jouw campagne overzicht ziet. Controleer of alles klopt en klik op ‘doorgaan naar campagne’.  Mocht er iets niet kloppen, klik dan niet op ‘vorige’ want dan kan het gebeuren dat al je werk wordt uitgewist. Klik op ‘doorgaan naar campagne’ en wijzig je campagne via het Google Ads dashboard. Na het klikken op ‘doorgaan naar campagne’ is je campagne aangemaakt en worden je advertenties beoordeeld, zodra deze zijn goedgekeurd begint je campagne te lopen tenzij je een toekomstige startdatum hebt ingesteld.

Advertentieteksten schrijven

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje