Een advertentiegroep is een collectie van zoekwoorden en advertenties binnen een campagne die hetzelfde doel of thema behandelen.
Advertentiegroepen en zoekwoorden
€ 149,99
Een advertentiegroep is een collectie van zoekwoorden en advertenties binnen een campagne die hetzelfde doel of thema behandelen.
Voorbeeld
Emma’s Bakkerij maakt een campagne om haar cupcakes, verse broden en chocolade koekjes te verkopen. Zij maakt drie advertentiegroepen (één voor cupcakes, één voor verse broden en één voor chocolade koekjes) aan om daar specifieke zoekwoorden en advertentieteksten aan te koppelen. Dit houdt de campagne overzichtelijk en zorgt ervoor dat men altijd relevante advertenties te zien krijgt.
Zoekwoordenonderzoek
Voordat je je advertentiegroepen samenstelt doe je een zoekwoordenonderzoek. In dit onderzoek kijk je naar welke thema’s relevant zijn voor jouw bedrijf en welke zoekwoorden er bij deze thema’s passen. Deze thema’s kun je later instellen als advertentiegroep met daaronder de bijbehorende zoekwoorden.
Voorbeeld
Emma’s bakkerij focust zich op drie verschillende producten; cupcakes, verse broden en chocolade koekjes. Dit zijn haar hoofd-thema’s en zullen tegelijkertijd fungeren als advertentiegroepen. Onder elk van deze thema’s worden er zoekwoorden toegevoegd die potentiële klanten naar Emma’s website en producten zullen leiden.
Voor het doen van een zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om te weten hoe men Googelt. Je hebt namelijk twee soorten Googlers.
Voorbeeld
Jan en Jannette zijn op zoek naar een bakker in Amsterdam Oost. Beide beginnen zij hun zoektocht in de zoekmachine van Google. Jan googelt eenvoudigweg ‘Bakkerij’ en klikt op enter, Jannette googelt ‘Bakkerij in Amsterdam Oost’.
Dit zijn voorbeelden van short- en long-tail zoekwoorden. Short-tail zoekwoorden (bakkerij) zijn zoekwoorden die vaak uit één of twee woorden bestaan, deze algemene zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume, maar dus ook vaak een hogere concurrentie. Long-tail zoekwoorden (Bakkerij in Amsterdam Oost) zijn zoekwoorden die (vaak) bestaan uit drie of meer woorden, minder zoekvolume hebben en dus ook een lagere concurrentiegehalte. Met short-tail zoekwoorden is het over het algemeen lastig om je concurrentie te overtreffen, maar met long-tail zoekwoorden heb je veel betere kansen. Tegelijkertijd hebben long-tail zoekwoorden een hogere koopintentie omdat gebruikers vaak veel gerichter zoeken.
Voorbeelden short- en long-tail zoekwoorden
Short-tail: schoenen
Long-tail: schoenen kopen in Amsterdam
Short-tail: macbook
Long-tail: Apple macbook pro 2020
Short-tail: laminaat
Long-tail: grijs kliklaminaat Breda
Een zoekwoordenonderzoek doe je in drie stappen:
1. Brainstorm
Je begint als eerst met een brainstorm naar relevante zoekwoorden. Denk daarbij aan wat je verkoopt en welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw onderneming. Schrijf al je gedachten en zoekwoorden op, zo vergeet je niets. Denk bij je brainstorm aan zowel short- als long-tail zoekwoorden. Vraag ook bij vrienden en familie naar zoekwoorden, dit kan leiden tot interessante nieuwe zoektermen die je nog niet had bedacht. Bedenk ook wat je product of dienst oplost en verzin daaromheen zoektermen.
2. Gebruik van tools
Vervolgens ga je met enkele tools aan de slag. De voornaamste tool die je zult gebruiken is de Google Keyword planner, dit is de zoekwoordplanner van Google waarmee je gericht onderzoek kunt doen naar relevante zoekwoorden voor jouw Google Ads campagne. In de Keyword planner kun je nieuwe zoekwoorden ontdekken, zoekwoordvolumes bekijken, biedingsschattingen ontvangen, concurrentie per zoekwoord vaststellen en nog veel meer.
De Google Keyword planner kun je via de knop hieronder vinden
Ook kun je de zoekwoordplanner via je Google Ads account bereiken: Klik daarvoor rechtsboven op ‘tools en instellingen’ en vervolgens onder ‘planning’ op ‘zoekwoordplanner’.
In de zoekwoordplanner zijn er twee hoofdfuncties; ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’ en ‘Zoekvolume en prognose bekijken’. Met ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ kun jij op basis van een zoekwoord andere gerelateerde zoekwoorden en zoekvolumes vinden. Voer als test maar eens jouw product of service in het zoekveld en klik op enter.
Je ziet als eerst het zoekwoord of de zoekwoorden die jij hebt opgegeven met daarbij de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, concurrentie, vertoningspercentage van advertentie, een laag gemiddeld bod en een hoog gemiddeld bod en je account status. In het begin zullen veel van deze velden leeg zijn, maar naarmate je de zoekwoordplanner meer gebruikt zul je hier meer aan jouw campagne gerelateerde informatie terugvinden. Via de ‘kolommen’ knop rechtsboven kun je extra kolommen aan je tabel toevoegen of verwijderen. Bovenaan de pagina kun je ook filteren op locatie, taal, zoeknetwerken en meer.
Naast het ontdekken van nieuwe zoekwoorden, kun je via het tweede blok ‘zoekvolume en prognose bekijken’ zien wat je zoekwoorden tegen een bepaald budget aan kliks, vertoningen en andere resultaten zullen opleveren.
Gebruik de zoekwoordplanner om de zoekwoorden die je uit je brainstorm in stap 1 hebt opgeschreven verder te onderzoeken. Gebruik hiervoor onderstaande Microsoft Excel template om je zoekwoorden en zoekvolumes gegroepeerd te noteren. Het is hierbij belangrijk je zoekwoorden te groeperen per thema of onderwerp, deze kun je later dan eenvoudig inzetten als aparte advertentiegroepen en zorgen dat je een beter overzicht van je zoekwoorden hebt.
Download hier de Skilltree zoekwoordonderzoek (Excel) template
Naast de Google zoekwoordplanner zijn er enkele andere tools en methodes die je kunt gebruiken voor jouw zoekwoordenonderzoek. Een eenvoudige manier om meer relevante zoekwoorden te vinden is met Google Suggest. Dit is geen programma of software, maar simpelweg de suggestielijst die Google jou geeft tijdens het googlen. Hieronder zie je dat als ik tijdschrift intyp dat er een aantal ‘short- en long tail’ opties vertoond worden.
De suggesties die Google je geeft zijn gebaseerd op de populariteit je zoekterm(en) en de relevantie (op basis van eerdere zoekopdrachten).
Voorbeeld
Jij verkoopt slippers en wilt weten welke zoekwoorden nu populair zijn met het woord ‘slippers’ erin. Navigeer simpelweg naar Google.nl en typ ‘slippers’, in de suggesties is meteen duidelijk welke zoektermen op het moment het populairst (en relevantst voor jou) zijn.
Op deze manier kun je een stuk meer long-tail zoekwoorden vinden die je mee kunt nemen in je zoekwoordenlijst.
Een andere tool die je zal helpen met je zoekwoordonderzoek is Answer the public, dit is een website die je kunt gebruiken om op basis van enkele zoekwoorden (één of twee werkt het best) gerelateerde vragen en zinnen te krijgen. AnswerThePublic gebruikt hiervoor data van verschillende zoekmachines (zo ook die van Google) om razendsnel jouw zoekwoorden om te zetten naar veelgestelde vragen en zoektermen. Houd er rekening mee dat er met de gratis versie een limiet is van twee zoekopdrachten per dag.
3. Sorteren en ordenen
Verzamel alle zoekwoorden en noteer deze in de zoekwoorden template. Maak hier gebruik van meerdere tabbladen om zo per tabblad een onderwerp of thema toe te voegen. Gebruik de eerste sheet als algemene zoekwoordenlijst waarin al je verzamelde zoekwoorden op één plek staan. Met deze zoekwoordenlijst kun jij gemakkelijk en overzichtelijk je Google Ads campagnes inrichten.
Zoektypen voor zoekwoorden (zoekwoord modifiers)
Na het afronden van je zoekwoordenonderzoek kun je weer terug naar je Google Ads account om je advertentiegroepen in te stellen. Dit begint met het geven van een naam aan je advertentiegroep, de naam van je advertentiegroep moet duidelijk vertellen waar de zoekwoorden in de advertentiegroep over gaan en wat de focus is.
Voorbeeld
Jij maakt een campagne om je sportschoenen te verkopen en hebt besloten drie advertentiegroepen aan te maken voor je campagne; voetbalschoenen, indoor-schoenen en wandelschoenen, je hebt hiervoor gekozen omdat dit de producten zijn die je via je campagne wilt promoten.
Om je advertentiegroepen te bepalen gebruik je je zoekwoordenlijst, hieronder vind je dan gelijk de zoekwoorden die bij de advertentiegroep horen. Nadat je hebt geïdentificeerd welke advertentiegroep je wilt aanmaken neem je de zoekwoorden van die groep om de zoekwoorden samen te stellen voor de advertentiegroep. Google Ads kent verschillende soorten zoektypen voor zoekwoorden, hiermee kun je zoekwoorden op verschillende manieren inzetten voor je advertentiegroep om zo een bredere doelgroep aan te spreken. Hieronder bespreken we de verschillende soorten zoektypen voor zoekwoorden.
Exact zoekwoord
Met exacte zoekwoorden kun je je advertenties weergeven met zoekopdrachten die exact overeenkomen met je zoekwoord of sterk gelijkende varianten daarvan zijn. Om een exacte zoekwoord te gebruiken in je advertentiegroep plaats je het zoekwoord in het zoekwoord invulveld tussen vierkante haakjes: [ ].
Woordgroep
Je kunt je zoekwoorden ook laten zien als woordgroep, dit betekent dat je advertenties worden weergeven bij zoekopdrachten die overeenkomen met een woordgroep of sterk gelijkende varianten hiervan zijn, dit houdt ook in dat er extra woorden voor of na jouw zoekwoorden kunnen worden toegevoegd door Google zelf. Als de gebruiker extra woorden tussen jouw woordgroep toevoegt dan wordt je advertentie niet getriggerd. Dit is ook het geval als de gebruiker de woorden in jouw woordgroep in een ander volgorde googelt. Dit zijn dus twee gevallen waarin jouw zoekwoorden niet worden geactiveerd. In het geval van een woordgroep voer je je zoekwoorden in tussen dubbele aanhalingstekens: “ ”.
Breed zoeken
Met breed zoeken worden je advertenties weergeven bij zoekopdrachten die synoniemen, sterk gelijkende varianten of spelfouten bevatten. Dit is tevens het standaard zoektype dat Google toewijst aan je zoekwoorden. Deze zoekwoorden worden dan ook als normaal ingevoerd, dus zonder extra symbolen, haakjes of aanhalingstekens.
Modifier voor breed zoeken
Met een modifier voor breed zoeken kun je net als bij breed zoeken bij gerelateerde zoekwoorden en synoniemen van je zoekwoord worden weergeven. Echter, is dit hier alleen geldig bij de woorden met een plusje (+) ervoor.
Met bovenstaande zoektypen kun je je campagne dus verbreden of verkleinen, deze zoektypen spelen dus een belangrijke rol in de prestaties van je campagne. Echter kan het gebruik van deze zoektypen er ook voor zorgen dat je met je zoekwoorden bepaalde zoektermen activeert die wellicht niet relevant zijn voor jouw campagne. Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om deze zoektermen te filteren door middel van uitsluitingszoekwoorden. Hier later in deze module meer over.
Hieronder nogmaals een overzicht van alle zoektypen.
Nou hoef je niet per zoekwoord aan de slag met haakjes en aanhalingstekens, maar zijn er tools die dit voor je kunnen doen. Met de AdWords Wrapper van Mike’s Marketing Tool kun je de zoektypen’ van je zoekwoorden in bulk aanmaken om vervolgens te kopiëren en te plakken in je advertentiegroepen.
Kopieer simpelweg de zoekwoorden van je advertentiegroep, plak die in de Adwords Wrapper en klik op ‘Wrap keywords’. De tool maakt op basis van de vier zoektypen voor zoekwoorden automatisch nieuwe zoekwoordlijsten aan. Kies de relevante zoektype(n) en kopieer de zoekwoordlijsten naar je advertentiegroep in Google Ads. Weet je (nog) niet welke zoektypen het meest relevant zijn voor jouw campagne en zoekwoorden? Kies dan voor de alle zoektypen; ‘+Modified +Broad, “Phrase” & [Exact] Match’ en gebruik deze zoekwoorden. Vervolgens kun je dure of onnodige zoekwoorden uit je campagne halen door deze te pauzeren of te verwijderen.
Nadat je je advertentiegroepen klaar hebt en de relevante zoekwoorden hebt toegevoegd klik je op opslaan en doorgaan. Zodra je campagne is aangemaakt kun je op dezelfde manier extra advertentiegroepen toevoegen.
Advertentiegroepen en zoekwoorden
€ 149,99