Zodra je weet wat deze gegevens betekenen, kun je hier ook op sturen.
De belangrijkste statistieken
Open Rate
De Open Rate is het aandeel van de ontvangers dat een e-mail heeft geopend, uitgedrukt in een percentage. Stel je voor dat je een e-mail verstuurt naar 100 mensen in jouw audience en 10 mensen hebben jouw e-mail geopend, dan is de Open Rate van die specifieke campagne 10%.
Click Rate
De Click Rate geeft aan hoeveel klikken er zijn gerealiseerd op basis van unieke opens. Dit klinkt verwarrend, maar zo berekent MailChimp dit percentage.
Benchmarks
Benchmarks zijn statistieken die gelden als gemiddelde. Zo zijn er ook gemiddelde cijfers bekend over de open rate, click rate, unsubscribe rate en bounce rate. Je kunt jouw statistieken afzetten tegen de gemiddelde cijfers van een industrie. Erg handig als je niet weet of de e-mail campagnes die jij verstuurt ook goed zijn.
Campagnes optimaliseren
Eén van de belangrijkste statistieken in e-mail marketing is de Open Rate.
Probeer dus in de onderwerpen rekening te houden met de volgende zaken:
- Personaliseer onderwerpen
- Maak gebruik van getallen
- Stel een vraag in het onderwerp
- Maak gebruik van een emoticon
Lijsten opschonen
Een belangrijk onderdeel van jouw e-mail marketing strategie moet het ‘schoonhouden’ van audiences zijn. Het is namelijk zo dat de contactpersonen in jouw lijst over een langere periode minder relevant kunnen worden. Dit houdt ook in dat jouw statistieken verwateren aangezien er mensen in de lijst zitten die eigenlijk niet meer geïnteresseerd zijn in de content die je verstuurt.