15443

De belangrijkste statistieken

Het onder de knie krijgen van e-mail marketing is in het begin wat lastig, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt, weet je wat wel en niet werkt in jouw strategie. Een belangrijk aspect van een e-mail marketing strategie is het begrijpen van de statistieken uit de e-mail campagnes. Gelukkig zijn er maar een paar gegevens die van belang zijn om te begrijpen. 

Dat zijn de Open Rate, Click Rate, Bounce Rate en Unsubscribes. In feite zijn dit allemaal statistieken die inzicht geven in de prestatie van jouw campagne. In deze cursus bespreken we de eerste twee; de Open- en de Click Rate.

Je vindt de resultaten van jouw campagne in het campagne overzicht door in het menu op ‘Campaigns’ > ‘All campaigns’ te klikken.

Tip

Rapportages

Klik op ‘View report’ achter een campagne om te resultaten van jouw e-mail te analyseren.

Open Rate

De Open Rate is het aandeel van de ontvangers dat een e-mail heeft geopend, uitgedrukt in een percentage. Stel je voor dat je een e-mail verstuurt naar 100 mensen in jouw audience en 10 mensen hebben jouw e-mail geopend, dan is de Open Rate van die specifieke campagne 10%.

Deze statistiek geeft inzicht in hoe relevant en interessant jouw e-mail campagne is. Mails worden doorgaans geopend op basis van een pakkend onderwerp. Zorg er dus voor dat de onderwerpen die je gebruikt voor jouw e–mail campagnes de ontvanger prikkelen om de mail te openen.

Benchmarks

Benchmarks zijn statistieken die gelden als gemiddelde. Zo zijn er ook gemiddelde cijfers bekend over de open rate, click rate, unsubscribe rate en bounce rate. Je kunt jouw statistieken afzetten tegen de gemiddelde cijfers van een industrie. Erg handig als je niet weet of de e-mail campagnes die jij verstuurt ook goed zijn.

Voor de Open Rate geldt een gemiddelde van: 21.33%. Dit betekent dat ongeveer een of de vijf ontvangers jouw e-mail opent. Zit je met jouw eigen campagnes boven dit gemiddelde? Dan doe je het goed! Zit je eronder, dan is er werk aan de winkel!

Tip

Benchmarks

Bekijk de benchmarks die MailChimp heeft gepubliceerd.

Click Rate

De Click Rate geeft aan hoeveel klikken er zijn gerealiseerd op basis van unieke opens. Dit klinkt verwarrend, maar zo berekent MailChimp dit percentage.

Stel je voor dat van de 10 mensen die de mail hebben geopend er één persoon op een link in jouw campagne heeft geklikt, dan is de Click Rate van die campagne 10%. 

Benchmarks

Net als voor de Open Rate gelden er gemiddelde cijfers voor de Click Rate. Het gemiddelde volgens MailChimp is, over alle industrieën genomen, 2.62%. Dit betekent dus dat ongeveer 1 op de 50 openers een link aanklikt in een campagne.

Tip

Eigen benchmarks

Probeer jouw eigen benchmarks te formuleren. Dit kun je doen als je voldoende campagnes hebt verstuurd en een beter beeld hebt van jouw gemiddelde cijfers.

Nu je weet op welke statistieken je moet letten, sluiten we deze cursus af met de mogelijkheden om de campagnes te optimaliseren voor een nog hogere open en click rate en lagere bounce en subscribe rate.

De belangrijkste statistieken

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje