15443

Campagnes optimaliseren

Het doel van jouw campagnes moet natuurlijk zijn om een zo hoog mogelijk open en click rate te behalen. Maar wat kun je in je campagnes veranderen als de resultaten tegenvallen? We bespreken zo hoe je het beste onderwerpen kunt maken en hoe je jouw lijsten up-to-date houdt. Met deze twee optimalisaties kom je een heel eind met e-mail marketing!

Onderwerpen

Eén van de belangrijkste statistieken in e-mail marketing is de Open Rate. Je wilt natuurlijk dat deze zo hoog mogelijk is zodat iedereen jouw e-mail campagnes ziet. Maar hoe krijg je dat voor elkaar..?

Vrijwel het belangrijkste aspect dat bepaalt of de ontvanger jouw e-mail opent is het onderwerp. 

Probeer de ontvanger te prikkelen door kort maar krachtig samen te vatten wat de inhoud van de e-mail is. Hieronder vind je twee onderwerpen waarvan ze beide hetzelfde vertellen, maar op een iets andere manier.

  1. Zeven dingen die je niet moet doen als marketeer
  2. Sanne, ken jij de 7 dont’s van marketing..? 😱

In beide voorbeelden is het duidelijk dat het om 7 items gaat in een lijst, maar welke van de twee triggert jou meer? Hoogstwaarschijnlijk voorbeeld b. Deze bericht is namelijk gepersonaliseerd, maakt gebruikt van het getal (niet uitgeschreven), een vraag en een emoticon. De kans is groot dat voorbeeld b  een hogere open rate heeft dan voorbeeld a. 

Probeer dus in de onderwerpen rekening te houden met de volgende zaken:

  • Personaliseer onderwerpen
  • Maak gebruik van getallen
  • Stel een vraag in het onderwerp
  • Maak gebruik van een emoticon

Tip

Onderwerpen

MailChimp biedt ook veel gratis content aan zodat jij jouw onderwerpen kunt verbeteren.

Lijsten opschonen

Een belangrijk onderdeel van jouw e-mail marketing strategie moet het ‘schoonhouden’ van audiences zijn. Het is namelijk zo dat de contactpersonen in jouw lijst over een langere periode minder relevant kunnen worden. Dit houdt ook in dat jouw statistieken verwateren aangezien er mensen in de lijst zitten die eigenlijk niet meer geïnteresseerd zijn in de content die je verstuurt. 

Je wilt natuurlijk voorkomen dat een groot gedeelte van jouw lijst niet relevant is voor de campagnes die je verstuurt. Loop om de zoveel tijd jouw audiences door en maak bijvoorbeeld een segment aan voor mensen die de afgelopen 10 campagnes niet hebben geopend.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om deze lijst niet meer mee te nemen in de volgende campagne.

Campagnes optimaliseren

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje