Het doel van jouw campagnes moet natuurlijk zijn om een zo hoog mogelijk open en click rate te behalen. Maar wat kun je in je campagnes veranderen als de resultaten tegenvallen? We bespreken zo hoe je het beste onderwerpen kunt maken en hoe je jouw lijsten up-to-date houdt. Met deze twee optimalisaties kom je een heel eind met e-mail marketing!
Onderwerpen
Eén van de belangrijkste statistieken in e-mail marketing is de Open Rate. Je wilt natuurlijk dat deze zo hoog mogelijk is zodat iedereen jouw e-mail campagnes ziet. Maar hoe krijg je dat voor elkaar..?
Vrijwel het belangrijkste aspect dat bepaalt of de ontvanger jouw e-mail opent is het onderwerp.
Probeer de ontvanger te prikkelen door kort maar krachtig samen te vatten wat de inhoud van de e-mail is. Hieronder vind je twee onderwerpen waarvan ze beide hetzelfde vertellen, maar op een iets andere manier.
- Zeven dingen die je niet moet doen als marketeer
- Sanne, ken jij de 7 dont’s van marketing..? 😱
In beide voorbeelden is het duidelijk dat het om 7 items gaat in een lijst, maar welke van de twee triggert jou meer? Hoogstwaarschijnlijk voorbeeld b. Deze bericht is namelijk gepersonaliseerd, maakt gebruikt van het getal (niet uitgeschreven), een vraag en een emoticon. De kans is groot dat voorbeeld b een hogere open rate heeft dan voorbeeld a.
Probeer dus in de onderwerpen rekening te houden met de volgende zaken:
- Personaliseer onderwerpen
- Maak gebruik van getallen
- Stel een vraag in het onderwerp
- Maak gebruik van een emoticon