15443

Benodigdheden

Voordat we de diepte induiken, is het belangrijk om te weten wat je nodig hebt om te starten. We gaan samen kijken naar e-maillijsten en content. E-mail marketing draait namelijk om de mensen die je in jouw lijst hebt en de inhoud die je naar ze stuurt. Zonder de juiste content en relevante mensen in jouw e-mail lijst wordt e-mail marketing een ramp. De kunst is dus om de juiste mensen in jouw e-mail lijst toe te voegen en ze de beste en meest relevante content voor te schotelen.

E-mail lijsten

Laten we starten met e-mail lijsten. Elke e-mail marketing applicatie werkt op basis van e-mail lijsten. Zonder e-mails kun je namelijk geen content versturen aan jouw contactpersonen.

Je moet dus actief werken aan het verzamelen van contactpersonen die relevant zijn voor jouw organisatie.

Je kunt ervoor kiezen om één lijst te hanteren binnen een e-mail marketing applicatie of je kunt meerdere lijsten bijhouden waarbij elke lijst een ander doel heeft.

Welke optie je ook kiest, uiteindelijk moet het voor jou als e-mail marketeer duidelijk zijn die wie de contactpersonen uit jouw lijst zijn.

Om te beginnen nemen we de belangrijkste soorten lijsten met je door.

Nieuwsbrief lijst

Deze lijst heeft niet echt een introductie nodig, want je kent ze waarschijnlijk wel. Je komt deze lijsten vooral tegen onderaan een website met een zin die vaak neerkomt op ‘Blijf op de hoogte’, ‘Mis geen enkel nieuws’ of iets wat daarop lijkt.

De bovenstaande afbeelding komt van Zalando en is een herkenbaar voorbeeld voor vrijwel iedere website. Bezoekers worden ‘verleid’ tot het inschrijven voor de nieuwsbrief met een 10% kortingscode. Slim natuurlijk, want ook Zalando weet dat de 10% korting die ze jou geven een goedkopere manier is om een nieuwe lead te vergaren dan bijvoorbeeld via een betaalde advertentie op Facebook.

Als je net start met e-mail marketing, dan is de nieuwsbrief lijst het perfecte startpunt. Je kunt namelijk een formulier op je website toevoegen waar bezoekers zich kunnen aanmelden. Als bezoekers daadwerkelijk interesse hebben in jouw product of dienst, dan is een nieuwsbrief de manier om ze te binden aan jouw merk.

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om een soortgelijke strategie als Zalando te hanteren. Je geeft de bezoeker dan its terug in ruil voor zijn/haar data (naam en e-mail). De kans op converteren is dan groter.

Lead lijst

In deze cursus hebben we het ook over ‘leads’. Dit zijn zijn mogelijke nieuwe klanten voor een bedrijf. Ze zijn nog geen klant, maar ze zitten wel in jouw funnel. In marketing landschap maken we onderscheid tussen ‘koude’ en ‘warme’ leads. Eerstgenoemde zijn leads die minder ver zijn in jouw funnel dan ‘warme’ leads. Maar hoe verzamel je deze leads überhaupt en wat heeft e-mail marketing ermee te maken?

E-mail marketing is een geschikt middel om jouw ‘koude’ leads ‘warmer’ te maken. Door middel van relevante content op het juiste moment naar leads te sturen werk je aan jouw klantrelaties. Om leads te verzamelen moet je actief marketing voeren. Je kunt bijvoorbeeld leads verzamelen op Facebook, Google en Instagram. Met betaalde advertenties selecteer je een doelgroep die je wilt bereiken. Normaliter geef je de mensen uit deze doelgroep iets waarvoor ze hun data willen geven. Denk bijvoorbeeld aan een brochure, gratis demo of een sample van jouw product.

Met een freebie trek jij mensen aan die interesse hebben in jouw product of dienst. De mensen die zich hiervoor aanmelden noemen we leads. Zij komen terecht in de leadlijst van de e-mail marketing applicatie. Je kunt ook een formulier gebruiken op jouw website zodat bezoekers zich kunnen aanmelden voor deze lead lijst.

Voorbeeld van een freebie op Brugman

Klantenlijst

Als je producten of diensten verkoopt zul je ongetwijfeld een klantenlijst bijhouden. In deze lijst bevinden zich alleen mensen die een product of dienst hebben aangeschaft. Deze lijst komt tot stand door bijvoorbeeld verkopen op jouw webshop.

De mensen in deze lijst hebben jouw organisatie al eens vertrouwd, dus de kans is groot dat zij dit nogmaals kunnen doen. Daarom is het belangrijk om ook voor bestaande klanten om aan e-mail marketing te doen.

Content

Nu je een beeld hebt van de verschillende e-mail lijsten is het ook belangrijk om te kijken naar de verschillende soorten content die je naar jouw contactpersonen kunt sturen. 

Het soort content dat je verstuurt is natuurlijk afhankelijk van wat jij als organisatie aanbiedt. Voor een webshop geldt doorgaans dat je producten die in de uitverkoop zijn ook wilt laten zien aan jouw contactpersonen. 

Maar voor een automerk is het veel belangrijker om relevante informatie te laten zien over de nieuwe uitvoering van een auto of een review van een automagazine over de auto. Kijk dus goed naar jouw situatie en waar je e-mail marketing voor wilt inzetten. Is dat om ‘koude’ leads ‘warmer’ te maken (dit geldt vaak als je een dienst of duurder product verkoopt) of om producten uit een webshop te verkopen (vaak bij goedkopere producten waar de funnel minder lang is)?

Dus hetgeen wat we verstaan onder content is dus lastig te definiëren omdat voor iedere situatie iets anders geldt. Om je alvast op weg te helpen kun je denken aan de volgende content voor jouw e-mail marketing strategie:

Blogs

De kans is groot dat je ook blogt over jouw markt, product of diensten. Deze content kun je natuurlijk hergebruiken in jouw e-mail campagne. Schroom dus niet om te verwijzen naar een blogbericht op jouw website. 

Whitepapers

Onderzoeken en statistieken zijn altijd interessant om te lezen. Daar kun je natuurlijk goed gebruik van maken. Zo kun je bijvoorbeeld een onderzoek doen naar een probleem in jouw markt en de bevindingen te delen met contactpersonen in jouw e-mail lijst. Voor de lezer zit er waarde in deze content en dit is voor jou de ultieme manier om autoriteit uit te stralen op een bepaald gebied.

Case study

Je moet jezelf altijd afvragen of de content die jij jouw contactpersonen voorschotelt interessant genoeg is. Een case study is dat vaak wel. Je geeft namelijk inzichten in hoe je een probleem hebt opgelost voor een specifieke klant.

Interviews

Een goede invalshoek voor content is het afnemen van interviews. Als je een interessante persoon kunt interviewen die relevant is voor jouw markt en doelgroep, dan kun je dit hanteren al content voor jouw e-mail campagnes. 

Lijstjes

Deze content kun je weliswaar ook op een blog publiceren, maar we benoemen het even los omdat dit ook interessant content is. We hebben het hier over lijstjes in de vorm van ‘5 dingen die je niet moet doen als…’. Dit type content is makkelijk te creëren en doet het altijd goed bij de doelgroep. Let wel op dat het relevante content is voor jouw doelgroep!

Tip

Interessante content..?

Vraag jezelf altijd af of de inhoud van jouw e-mail interessant voor de lezer is. Los je een probleem op, geef je antwoord op een vraag of geef je iets van waarde aan de lezer?

Benodigdheden

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje