Voorbeeld van een freebie op Brugman
Klantenlijst
Als je producten of diensten verkoopt zul je ongetwijfeld een klantenlijst bijhouden. In deze lijst bevinden zich alleen mensen die een product of dienst hebben aangeschaft. Deze lijst komt tot stand door bijvoorbeeld verkopen op jouw webshop.
De mensen in deze lijst hebben jouw organisatie al eens vertrouwd, dus de kans is groot dat zij dit nogmaals kunnen doen. Daarom is het belangrijk om ook voor bestaande klanten om aan e-mail marketing te doen.
Content
Nu je een beeld hebt van de verschillende e-mail lijsten is het ook belangrijk om te kijken naar de verschillende soorten content die je naar jouw contactpersonen kunt sturen.
Het soort content dat je verstuurt is natuurlijk afhankelijk van wat jij als organisatie aanbiedt. Voor een webshop geldt doorgaans dat je producten die in de uitverkoop zijn ook wilt laten zien aan jouw contactpersonen.
Maar voor een automerk is het veel belangrijker om relevante informatie te laten zien over de nieuwe uitvoering van een auto of een review van een automagazine over de auto. Kijk dus goed naar jouw situatie en waar je e-mail marketing voor wilt inzetten. Is dat om ‘koude’ leads ‘warmer’ te maken (dit geldt vaak als je een dienst of duurder product verkoopt) of om producten uit een webshop te verkopen (vaak bij goedkopere producten waar de funnel minder lang is)?
Dus hetgeen wat we verstaan onder content is dus lastig te definiëren omdat voor iedere situatie iets anders geldt. Om je alvast op weg te helpen kun je denken aan de volgende content voor jouw e-mail marketing strategie:
Blogs
De kans is groot dat je ook blogt over jouw markt, product of diensten. Deze content kun je natuurlijk hergebruiken in jouw e-mail campagne. Schroom dus niet om te verwijzen naar een blogbericht op jouw website.
Whitepapers
Onderzoeken en statistieken zijn altijd interessant om te lezen. Daar kun je natuurlijk goed gebruik van maken. Zo kun je bijvoorbeeld een onderzoek doen naar een probleem in jouw markt en de bevindingen te delen met contactpersonen in jouw e-mail lijst. Voor de lezer zit er waarde in deze content en dit is voor jou de ultieme manier om autoriteit uit te stralen op een bepaald gebied.
Case study
Je moet jezelf altijd afvragen of de content die jij jouw contactpersonen voorschotelt interessant genoeg is. Een case study is dat vaak wel. Je geeft namelijk inzichten in hoe je een probleem hebt opgelost voor een specifieke klant.
Interviews
Een goede invalshoek voor content is het afnemen van interviews. Als je een interessante persoon kunt interviewen die relevant is voor jouw markt en doelgroep, dan kun je dit hanteren al content voor jouw e-mail campagnes.
Lijstjes
Deze content kun je weliswaar ook op een blog publiceren, maar we benoemen het even los omdat dit ook interessant content is. We hebben het hier over lijstjes in de vorm van ‘5 dingen die je niet moet doen als…’. Dit type content is makkelijk te creëren en doet het altijd goed bij de doelgroep. Let wel op dat het relevante content is voor jouw doelgroep!