Met applicaties bedoelen we diensten die gemaakt zijn voor e-mail marketing. Want zoals je hopelijk uit de eerste twee hoofdstukken begrijpt, is e-mail marketing niet het versturen van e-mails via jouw Hotmail of Gmail. Het gaat veel verder dan dat.
Er zijn enorm veel opties op de markt om e-mail marketing mee te beoefenen. We gaan echter alleen in op de meest voor de hand liggende opties die je als startende e-mail marketeer nodig hebt.
MailChimp
We trappen af met MailChimp. Dit is één van de meest bekende applicaties in e-mail marketing landschap. MailChimp heeft haar bekendheid te danken aan het geavanceerde, maar toch simpel te gebruiken platform. Met vrijwel geen voorkennis van e-mail marketing kun je aan de slag met MailChimp.
Het intuïtieve platform spreekt voor zich en is simpel in te richten om bijvoorbeeld periodieke nieuwsbrieven te versturen aan jouw klantenlijst. Daarnaast is er een gratis pakket waar je als startende e-mail marketeer gebruik van kunt maken.
Je hebt met de gratis variant ruimte voor 2.000 contactpersonen. Pas als je meer ruimte nodig hebt, kun je gemakkelijk jouw account opwaarderen. Elk pakket komt ook weer met extra functionaliteiten. Hier vallen bijvoorbeeld A/B testen, Multi-step journeys en dynamische content.
Voor- en nadelen
- Met MailChimp kun je gratis starten. Er zijn weliswaar wat beperkingen, maar voor de wat simpele e-mail marketing kun je met de gratis variant van MailChimp heel ver komen.
- Gelimiteerd qua gebruik voor marketing automation. MailChimp heeft in de afgelopen jaren hard gewerkt om de marketing automation functionaliteiten uit te breiden maar zijn nog niet op het niveau van de concurrentie.
ActiveCampaign
Waar MailChimp vooral bekend is van haar makkelijk te gebruiken platform is ActiveCampaign eerder bekend om haar krachtige marketing automation functionaliteiten. Daarnaast is ActiveCampaign niet alleen een e-mail marketing applicatie, maar is het ook te gebruiken als CRM.
Startende e-mail marketeers beginnen vaak met MailChimp maar zijn na verloop van tijd op zoek naar extra functionaliteiten die ontbreken bij MailChimp. De meest voor de hand liggende optie is dan ActiveCampaign. Niet alleen om de functionaliteiten, maar ook door de prijs.
De volgende twee applicaties die we benoemen (Salesforce en Hubspot) zijn marktleiders, maar zijn niet de goedkoopste opties. MailChimp en ActiveCampaign zijn eerder geschikt voor eenpitters of kleinere organisaties.
Zo ook ActiveCampaign. Met een 14 dagen gratis trial kun je direct van start met het programma. Na 14 dagen is het goedkoopste pakket $15 per maand (ongeveer €13). Je hebt met dit pakket ruimte voor 500 contacten.
Salesforce
Voor de vorm nemen we de marktleiders in e-mail marketing landschap nog even mee, maar als beginnend marketeer krijg je hier waarschijnlijk niet mee te maken. De reden daarachter is omdat Salesforce en Hubspot vooral worden gebruikt bij de grote jongens.
Het e-mail marketing pakket van Salesforce begint bij €1.250 per maand. Je kunt je voorstellen dat deze bedragen alleen beschikbaar zijn bij grotere organisaties. Daarom zie je Salesforce vaak ook terug bij grote bedrijven. Als grotere organisatie wil je namelijk dat jouw e-mail marketing naadloos aansluit bij overige diensten die je gebruikt. Daarvoor is Salesforce uitermate geschikt, maar niet haalbaar voor eenpitters of kleinere organisaties.
Hubspot
Het kleinere broertje van Salesforce is HubSpot. Ook deze applicatie is eerder weggelegd voor de grotere organisaties omdat het gebruik van deze tool nogal in de kosten kan lopen.
Het startpakket (€43 per maand) is nog enigszins behapbaar, maar als je meer functionaliteiten wilt (zoals die van ActiveCampaign), dan lopen de kosten snel op naar zo’n €600 per maand. De tool wordt weliswaar door veel e-mail marketing gebruikt, want ook hier geldt dat de integratie met andere applicaties beter en makkelijker is dan bijvoorbeeld MailChimp en ActiveCampaign.