Om je een beeld te geven van de kracht van e-mailmarketing bekijken we eerst de belangrijkste statistieken omtrent e-mail marketing.
Hoge Return on Investment
Om maar met de deur in huis te vallen: e-mail marketing = ROI. Dit betekent dat je de meeste ‘bang for your buck’ krijgt. Uit onderzoek blijkt dat de ROI van e-mail marketing rond de 4200% ligt. Dit houdt in dat voor elke euro die je uitgeeft je €42 terugkrijgt.
Dit is natuurlijk een duizelingwekkend percentage, maar het geeft wel aan dat e-mail marketing één van de belangrijkste tools is uit het arsenaal van een marketeer.
Echter moet je er natuurlijk niet direct vanuit gaan dat jouw e-mail marketing net zo effectief is en direct 4200% ROI produceert, dat hangt allemaal af van hoe je e-mail marketing inzet voor jouw onderneming.
Meer conversies
Als je e-mail marketing gebruikt voor het verkopen van jouw diensten of producten, dan ligt het conversiepercentage hoger met mailcampagnes in vergelijking met Facebook en Twitter advertenties.
Marketeers zweren erbij
E-mail marketing is een krachtige tool om te hanteren als marketeer. In deze cursus leggen we dat natuurlijk haarfijn uit, maar een aantal statistieken kunnen ook geen kwaad.
- 59% van de B2B marketeers prefereert e-mail marketing voor het genereren van leads.
- 40% van de B2B marketeers geven aan dat nieuwsbrieven één van de belangrijkste dingen is uit hun contentstrategie is.
- 93% van de B2B marketeers gebruiken reeds e-mail marketing
- 64% van de B2B marketeers geeft aan dat zij gebruik maken van geautomatiseerde e-mail flows.
Loyaliteit
E-mail marketing is het uitgelezen middel om te werken aan de loyaliteit van jouw klanten. Met frequente, informatieve e-mails kun je werken aan de band tussen jouw merk en de klant. Ruim 40% van de ondervraagden uit onderzoek geven aan dat ze e-mail het meest effectieve middel vinden voor klantloyaliteit.
Korte maar krachtige statistieken
Hierboven hebben we de belangrijkste statistieken uitgelicht voor je. But wait..! There’s more! We sommen nog een aantal statistieken op over e-mail marketing die interessant zijn:
- 21% van de verzonden e-mails wordt binnen het eerste uur na versturen geopend.
- 59% van de B2B-marketeers geeft de voorkeur aan e-mail voor het genereren van leads.
- 40% van de B2B-marketeers beweert dat e-mailnieuwsbrieven de belangrijkste tactiek zijn in hun contentmarketingstrategie.
- 37% van de respondenten noemt e-mail als het meest effectieve kanaal voor klantloyaliteit en retentie, terwijl websites door 13% en sociale media door slechts 11% worden genoemd.
- Marketing- en reclame-e-mails beïnvloeden de koopbeslissing van 50,7% van de klanten.
- E-mailmarketing wordt meestal gebruikt voor het genereren van leads (85%), sales (84%), lead nurturing (78%) en klantbehoud (74%).
- 61% van de abonnees/klanten wil wekelijks promotionele e-mails ontvangen, 38% – vaker.
- Marketeers nemen contact op met hun klanten (per maand): 2-3 keer (32%), 4-6 keer (19%), één keer (17%), 6+ keer (16%).
- 28% van de abonnees geeft aan twee of zelfs drie keer per week promo-aanbiedingen te willen zien.
- 18% van de e-mails wordt op donderdag verzonden, 17% op dinsdag en 16% op woensdag.
- De slechtste open- en doorklikpercentages zijn in het weekend.
- 11:00 is de beste tijd voor het verzenden van e-mails, 12:00 heeft de hoogste Click Rate.
- De verkeerspiek is in de herfst en winter (vooral op Black Friday, Cyber Monday en 23 december).
- 50% van de marketeers beweert dat er geen perfecte tijd is voor het verzenden van e-mailcampagnes, aangezien elke persoon en elk bedrijf uniek is.
- De beste dag voor e-mails zijn dinsdag.
- 47% van de mensen opent de e-mails op basis van de onderwerpregel en 69% van de klanten kan e-mails als spam melden op basis van alleen de onderwerpregel.
- In één onderzoek waren e-mails zonder onderwerpregels zo intrigerend dat ze een 8% hogere open rate opleverden.
- Welkomst-e-mails leveren 320% meer inkomsten per e-mail op dan andere promo-e-mails.
- Open rate op basis van het aantal woorden in de onderwerpregel:
– 6-10 woorden (21%),
– 0-5 woorden (16%)
– 11-15 woorden (14%)
– 16-20 woorden (12%)
- E-mails met “fw:” in de onderwerpregel hebben 17% minder kans om te worden geopend.
- E-mails met personalisatie in de onderwerpregel hebben 22% meer kans om te worden geopend.
- De onderwerpregel van de e-mail bevat meestal:
– de naam van de klant (46,21%)
– de productnaam/details (44,01%)
– de bedrijfsnaam (42,88%).
Tegelijkertijd laten deze drie variabelen in de onderwerpregel van de e-mail de hoogste conversieratio voor e-mailmarketing zien (respectievelijk 3,71%, 3,18% en 3,58%).
- E-mails met actieve kortingscodes hebben een 8 keer grotere kans om iets te verkopen dan e-mails zonder kortingen.
- Een gemiddelde marketingmail bestaat uit 434 woorden en het duurt 3,3 minuten om te lezen.
- De meeste (19% van de abonnees) reageren op berichten van 200-250 woorden, 17% op berichten van minder dan 50 woorden, 15% – tot 150-200 woorden lange e-mail.
- iPhone snijdt de onderwerpregels af van meer dan 32 tekens.
- 52% van de managers voegt handtekeningen toe aan hun e-mails.
- E-mails met handtekeningen met een foto ontvangen 32% meer reacties dan e-mails zonder.
- 7 regels is de perfecte maat voor een e-mailhandtekening (75% van de afzenders bevat contactgegevens, 60% voegt een telefoonnummer toe, minder Twitter (7%), Facebook (3%) of LinkedIn (2%).
- 17% van de volwassenen gebruikt een formele stijl voor e-mailcommunicatie, 33% geeft de voorkeur aan een informele stijl, 49% zegt dat het ervan afhangt.
- 40% van de ondervraagden zou willen dat de e-mails die ze ontvangen meer informatief zijn dan promotioneel.
Kortom, er zijn genoeg redenen om e-mail marketing toe te voegen aan jouw marketingmix.
Bron: https://snov.io/blog/email-marketing-statistics/