De voor- en nadelen
€ 149,99
Elk voordeel heeft zijn nadeel, aldus Cruijff. Dat geldt natuurlijk ook voor e-mail marketing. We zetten alles op een rijtje voor je en belichten de belangrijkste aspecten.
1-op-1 relatie
Mails zijn persoonlijk. Je gaat daarom een 1-op-1 relatie aan met mensen uit jouw doelgroep. Bij advertenties op Google spreek je een algemene doelgroep aan. Je weet niet met wie je praat. Bij e-mail marketing weet je precies wie de ontvanger is. Je kunt dus ook zien hoe een individu reageert op jouw mailcampagnes. Het is dus in die zin veel persoonlijker dan ‘normaal adverteren’.
Meer analytische mogelijkheden
Omdat je een persoonlijke relatie aangaat met een contactpersoon, kun je dus ook meer zeggen over individuele data. In Google Analytics of Facebook kun je geaggregeerde data inzien. Dit houdt in dat je data kunt zien van een groep, maar niet van een individu. Bij email marketing kan dit wel. Daarom heb je meer analytische mogelijkheden waarop je als marketeer kan sturen voor de hoogst mogelijke ROI.
Sturen op basis van gedrag
Het mooie aan e-mail marketing is dat je kunt sturen op basis van de interactie die een contactpersoon heeft met jouw mailcampagnes. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het komt erop neer dat contactpersonen binnen een geautomatiseerde flow verschillende paden kunnen bewandelen. Iemand die de eerste mail uit een reeks niet opent, hoeft bijvoorbeeld de tweede mail niet te ontvangen, maar moet eerst een reminder krijgen van de eerste mail.
Het sturen op basis van gedrag komt vrijwel alleen voor bij een geautomatiseerd e-mail traject. Marketing automation dus.
Segmenteren van je doelgroep
Je kunt precies bepalen naar wie jouw mailcampagne gaat. In tegenstelling tot bijvoorbeeld advertenties op Facebook waarbij je een doelgroep kunt selecteren met bepaalde interesses. Bij e-mail marketing kun jij de regels aangeven. Wil je bijvoorbeeld alleen mensen bereiken die op een bepaalde link uit een nieuwsbrief hebben geklikt? Dan kan dat. Bij adverteren op Facebook en Google kun je soms met hagel schieten waarbij je net niet de doelgroep bereikt die jij zoekt.
Kostenefficient
E-mail marketing hoeft niet veel te kosten, eigenlijk alleen tijd. Je bent namelijk veel bezig met het schrijven van e-mails en bijpassende landingspagina’s waar je de ontvanger naar toe wilt sturen. De enige kosten die je maakt is de aanschaf van een e-mail marketing applicatie. Hierover meer in hoofdstuk 4.
Tijdsintensief
Het maken van e-mailcampagnes kan veel tijd in beslag nemen. Vooral als je over gaat op geautomatiseerde mails. Dat klinkt misschien raar, aangezien ze automatisch worden verstuurd. Maar je bent veel meer tijd kwijt aan het optimaliseren van jouw e-mail traject. Je doet meer testen en past vaker dingen aan. Ook ben je meer tijd kwijt aan de analyse van jouw campagnes.
Waardevolle content
Dit speelt enigszins in op het nadeel ‘Tijdsintensief’. Het is namelijk zo dat e-mail marketing alleen goed werkt als je iets van waarde kunt aanbieden aan jouw maillijst. Dit betekent dat je goed moet nadenken over de inhoud van jouw berichten. Het komt er dan op neer dat je waardevolle content moet ontwikkelen.
Hier komt veel onderzoek bij kijken. Dit is geen ‘quick win’, maar eerder een tijdsintensief traject waarbij content de belangrijkste rol speelt.
Analyse
Als je het gewend bent om direct resultaten te analyseren van jouw campagnes, dan kan e-mail marketing nog wel eens vies tegenvallen. Je moet namelijk eerst aan een e-mail lijst werken. Er moeten voldoende contactpersonen in jouw lijst zitten voordat je iets nuttigs kunt roepen over de prestaties van jouw e-mail campagnes.
In tegenstelling tot een social campagne, waar je direct data verzamelt, is voor e-mail marketing eerst een goede sample size nodig voordat je jouw e-mail campagnes echt goed kunt analyseren.
De voor- en nadelen
€ 149,99