15443

De verschillende soorten e-mail marketing

In de vorige paragraaf kwamen al kort een aantal voorbeelden aan bod. Nu gaan we kijken naar de verschillende soorten e-mail marketing.

Nieuwsbrieven 

Zonder dat je het weet, ben jij waarschijnlijk ingeschreven voor tientallen nieuwsbrief lijsten. Denk aan de e-mails van Coolblue, Bol of MediaMarkt met nieuwe aanbiedingen of de kortingscodes van H&M of Zalando.

Vrijwel elke organisatie is bezig met e-mailmarketing. Een nieuwsbrief is één van de meest voorkomende type e-mails die je voorbij ziet komen.

Vaak wordt er bij het afrekenen van een product gevraagd of je ook aanbiedingen en acties als één van eerste wilt ontvangen in je inbox. Dit is voor veel bedrijven een manier om hun maillijsten te vergroten. 

Soms staat het vinkje al aangevinkt of word je simpelweg, zonder te vragen, toegevoegd aan allerlei lijsten. Je kunt deze e-mails ervaren als vervelend, maar ze ze zijn toch effectief.

Het draait allemaal om de inhoud van deze e-mails. Als de inhoud voor jou relevant is, dan kan de organisatie een band met de klant opbouwen. Juist om die reden is e-mailmarketing een perfect middel voor iedere organisatie, ook die van jou.

Losse campagnes

Na nieuwsbrieven zijn losse e-mail campagnes een veelvoorkomende soort binnen e-mail marketing. Deze wijken af van nieuwsbrieven omdat ze op specifieke contactpersonen binnen een e-maillijst zijn gericht.

Vaak zijn nieuwsbrief lijsten de grootste binnen een organisatie en wordt er op een vaste dag een nieuwsbrief verstuurd. Bij een losse campagne gaat het vaak om een bepaald segment van een lijst.

Een concreet voorbeeld is als je alleen de mensen die op een product link in de nieuwsbrief hebben geklikt een kortingscode van 10% wilt sturen. Het draait dan vaak om één losse e-mail die je verstuurt naar dit segment.

Hoe vaak je deze e-mails verstuurt en op welk moment hangt natuurlijk af van jouw bedrijf. Online kledingwinkels zullen waarschijnlijk vaker losse campagnes sturen dan een goed doel waarbij de leden op de hoogte worden gehouden van recente ontwikkelingen.

Geautomatiseerde flows

De holy grail van e-mail marketing! Hoewel het erg ingewikkeld en technisch klinkt, valt het eigenlijk best mee. Met geautomatiseerde flows bedoelen we namelijk een reeks e-mails die elkaar opvolgen op basis van het gedrag van de ontvanger.

Bekijk je inbox maar eens, als het goed is zie je af en toe ook een mail voorbij komen met het onderwerp ‘Herinnering’ of ‘Ben je iets vergeten?’. Deze e-mail is vaak een tweede e-mail uit een reeks waarbij je de eerste mail niet hebt geopend.

De afzender wil je erop wijzen dat je nog een actie moet uitvoeren. De e-mail wordt niet handmatig verstuurd, maar is afkomstig van een e-mail applicatie (waarover meer in het hoofdstuk ‘Hoe werkt e-mailmarketing’). 

De e-mail applicatie heeft een aantal regels ingebouwd die analyseert wat jij als ontvanger van deze e-mails doet. Heb je de eerste e-mail niet geopend binnen drie dagen? Verstuur dan dezelfde e-mail met een ander onderwerp.

Het bovenstaande voorbeeld is één van de simpele geautomatiseerde flows, maar met de huidige functionaliteiten van deze e-mail applicaties kun je de flows uitbreiden zoals jij dat maar wilt. Je begeeft je dan meer op marketing automation gebied. Dit onderdeel komt deels aan bod in deze cursus, maar we richten ons voornamelijk op de eerste twee soorten e-mail marketing. Namelijk nieuwsbrieven en losse e-mail campagnes.

De verschillende soorten e-mail marketing

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje