YouTube is een video deel platform en website waarop gebruikers kosteloos video’s kunnen uploaden en delen met de wereld. Op YouTube kan iedereen deze video’s gratis bekijken.
Sinds 2007 kun je ook op YouTube adverteren. Het is belangrijk om te weten dat YouTube advertenties via het Google Ads advertentieplatform lopen, dit betekent dat je YouTube Ads in de basis op dezelfde manier en dus ook via hetzelfde platform als Google Ads draait. Ook het daadwerkelijk opzetten van een YouTube campagne kent veel gelijkenissen met een Google Ads campagne. Het is dus belangrijk om te weten hoe Google Ads werkt voordat je YouTube Ads kunt draaien.
Google Ads
Google Ads is het advertentieplatform van Google waarmee je middels zoekwoorden kunt adverteren op de Google zoekmachine. Elke keer dat er een zoekopdracht in de Google zoekmachine plaatsvindt, vindt er een veiling plaats. Deze veiling bepaalt welke betaalde advertenties worden weergegeven en je uiteindelijke positie op de zoekpagina van de specifieke zoekopdracht. De veiling werkt als volgt:
1. Iemand voert een zoekopdracht uit in de Google zoekmachine.
2. Google filtert alle niet-geschikte advertenties vervolgens uit deze lijst.
3. Van alle resterende advertenties worden alleen de advertenties laten zien met een bepaalde advertentierangschikking.
Net als bij Google Ads werken advertenties op YouTube ook middels een veiling. Deze veiling bepaalt welke advertenties er worden laten zien, de volgorde van de advertenties en hoeveel je voor de advertenties betaald. Ook YouTube advertenties worden gerankt middels de advertentierangschikking of ‘ad rank’, deze is voor YouTube vooral gebaseerd op het maximale CPC bod en de kwaliteitsscore van de advertentie.
Het YouTube ecosysteem
Het YouTube (advertentie) ecosysteem bestaat uit drie spelers; kijkers, creators en adverteerders.
Kijkers zijn iedereen die YouTube video’s bekijken en daar zegt YouTube het volgende over ‘we willen dat YouTube de beste plek is om leuke en amuserende content te vinden’.
Creators zijn de creatievelingen verantwoordelijk voor alle video content. Zij zijn degene die alle video’s op het platform maken en daar zegt YouTube het volgende over ‘we willen dat YouTube het optimale platform is waar je inhoud kunt produceren waar je publiek van houdt’.
Adverteerders zijn bedrijven en ondernemers die ervoor kiezen om op YouTube te adverteren. Tegen deze adverteerders zegt YouTube het volgende ‘we willen hen een veilige omgeving bieden om hun doelgroepen te bereiken met precisie’.