Nadat je je Google Ads account hebben aangemaakt en een YouTube kanaal hebt opgezet is het tijd om je eerste officiële YouTube Ads campagne op te zetten. Dit houdt in; het instellen van je campagne, het opzetten van je advertentiegroepen en het toevoegen van je advertenties.
Campagne doel en campagne type
Als eerste word je gevraagd naar je campagne doel. Omdat YouTube een platform is dat men vaak ter ontspanning bezoekt werken advertenties gericht op ‘merkbekendheid’ of ‘merkoverweging’ doorgaans het best. In tegenstelling tot bijvoorbeeld advertenties gericht op het genereren van sales of leads. Dit is weer anders voor Google Ads in de Google zoekmachine, waarbij men nadrukkelijk op zoek is naar iets en bovenstaande principe niet geldt. Echter is het ook mogelijk om bij YouTube Ads, met de juiste propositie en doelgroep, veel succes te behalen in de vorm van verkoop. Het platform is daar alleen niet specifiek op ingericht.
In deze cursus gaan we alleen in op ‘video’ (adverteren door middel van video op YouTube). Op YouTube kun je ook adverteren door middel van afbeeldingen of banners (dit heet display advertising). Dit werkt op een net iets andere manier en zal in een aparte cursus worden behandeld.
Kies je het doel ‘product- en merkoverweging’, dan krijg je vervolgens ook nog de keuze voor een campagne subtype. Hier kun je dan de optie kiezen dat het best bij jouw doel en jouw beoogde advertentie past. De campagne subtype ‘shopping’ houden we in deze cursus buiten beschouwing, dit komt terug in onze Google Shopping cursus.
Kies je het doel ‘merkbekendheid en bereik’, tevens het populairste doel voor YouTube Ads, dan krijg je ook enkele keuzes voor een campagne subtype. Elk campagne subtype heeft zijn eigen functies en kenmerken. Je hebt dan de keuze uit de volgende campagne subtypen:
- InStream-videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen
- Bumper advertenties
- InStream-videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen
- Outstream advertentie
- Advertentiereeks
De meest gebruikte vormen subtypen voor YouTube campagnes zijn de Instream advertenties (zowel de variant die je kunt overslaan, als de ‘non-skippable’ versie) en de Bumper advertenties. Heb je dus een wat langere boodschap? Kies dan altijd voor een Instream advertentie. Voor advertenties met kortere boodschappen of statements gebruik je dan Bumper advertenties of Instream advertenties die je niet kunt overslaan.
Je campagne aanmaken
Vervolgens ga je je campagne daadwerkelijk aanmaken, dit houdt in; het kiezen van je biedstrategie, budgetten, datums en het aanmaken van je advertentiegroep(en).
Begin als eerst met het invoeren van je campagnenaam. Een mogelijke opzet die je voor alle campagnes kunt gebruiken is: {Merknaam} | eventueel {productnaam} | {Type campagne} | {doelstelling campagne}. Dus bijvoorbeeld: Apple | Macbook Pro 2020 | YouTube videocampagne | Merkbekendheid en bereik.
Nadat je je campagnenaam hebt ingevoerd volgt het kiezen van je biedstrategie. Google Ads werkt door middel van een veiling en zoals bij elke veiling heb je dus verschillende manieren en strategieën voor je biedproces. Voor YouTube Ads heb je de keuze uit 5 verschillende biedstrategieën:
- Doel-CPM (Cost per Mille)
- Maximum CPV (Cost per View)
- Zichtbare CPM
- Doel-CPA (Cost per Acquisition)
- Aantal conversies maximaliseren
Voor het kiezen van je budget heb je de keuze uit de volgende twee opties:
Dagelijks budget: Voor een dagelijks budget is het niet nodig een einddatum voor je campagne in te voeren.
Campagnetotaal budget: Met een campagnetotaal is het noodzakelijk dat je weet hoe lang je je campagne wilt laten lopen en geef je dus een begin én einddatum aan. Met een campagnetotaal budget zul je op sommige dagen meer budget uitgeven dan op andere, maar aan het eind van de maand zul je altijd (maximaal) op je ingevoerde totaalbudget uitkomen.
Aanbevolen is om altijd minimaal €5 per dag als budget te hanteren, waarbij een budget van €10 per dag jou doorgaans voorziet van genoeg data om (duidelijke) conclusies uit te trekken.
Onder het kopje netwerken heb je vervolgens nog de keuze om de bereik van je campagne uit te breiden. Hier heb je de keuze uit drie opties:
- Zoekresultaten van YouTube: jouw advertenties worden dan ook weergegeven naast de zoekresultaten op YouTube. (niet beschikbaar voor alle type advertenties)
- YouTube video’s: jouw advertenties worden vóór, tijdens en na YouTube video’s weergegeven en daarnaast ook op kanaalpagina’s en de homepage van YouTube. (deze optie staat vaak standaard aangevinkt)
- Videopartners in het Display netwerk: jouw advertenties worden ook op externe websites (buiten YouTube) weergegeven. Deze websites behoren tot het Display Netwerk van Google.
Advertentiegroepen
Een advertentiegroep is een collectie van targeting en advertenties binnen een campagne die hetzelfde doel of thema behandelen. Bij het opzetten hiervan denk je onder andere na over de demografische gegevens van je doelgroep, waar je je content binnen deze advertentiegroep wilt laten zien en wat je bod zal zijn.