Je campagne bijsturen
Het optimaliseren van je campagne begint bij het begrijpen van je data. Als je namelijk niet weet wat je data inhoudt, is het onmogelijk om je campagne te optimaliseren. Over het algemeen zijn belangrijkste datapunten voor je YouTube campagne;vertoningen, weergaven, gem. CPM of CPV, kosten, conversies en kosten per conversie. Al deze statistieken vertellen veel over je campagne of advertentiegroep, probeer daarom verbanden te vinden tussen de prestaties van je campagne en de verschillende datapunten.
Je kunt jouw campagne op verschillende manieren bijsturen. Eén van de meest gebruikte en vaak ook impactvolle optimalisaties is het testen of wijzigen van andere advertenties. Elke gebruiker is anders en zal op een andere manier reageren op jouw video’s, daarom is het belangrijk verschillende soorten video’s te testen. Je kunt hierbij spelen met de duur van de video, de kernboodschap, of bijvoorbeeld de type beelden die voorbij komen in je video’s.
Andere mogelijke optimalisaties zijn het aanpassen en/of bijsturen van je targeting. Hierbij kun je nog gerichter targeten of juist algemener. Ook kun je op basis van de locatie van je campagne bijsturen of de plaatsingen van je advertentiegroep uitgebreider of specifieker inrichten.
Aanbevelingen
Eén van de voornaamste tools dat Google Ads je biedt om je YouTube Ads te optimaliseren zijn ‘aanbevelingen’. Onder het ‘aanbevelingen’ tabblad linksboven in het menu (onder overzicht) geeft Google jou op basis van je campagneprestaties aanbevelingen voor het verbeteren van je campagne. Deze aanbevelingen ontvang je op alles van biedstrategie en hoogte van je bod tot aantal advertenties en targeting van je advertentiegroepen.
Houd er echter rekening mee dat dit slechts aanbevelingen zijn en geen garantie dat je campagne beter zal lopen. Het is dus ook niet verplicht de veranderingen van Google op te nemen in je campagnes. Sterker nog, zie de aanbevelingen meer als mogelijke optimalisaties en gebruik dit in combinatie met je eigen kennis en strategie die je hier leert en gedurende het optimaliseren van je campagnes.
Uitsluitingszoekwoorden
Onder het tabblad ‘zoekwoorden’ vind je naast de zoekwoorden in jouw campagne ook nog enkele subtabbladen, de belangrijkste hier zijn uitsluitingszoekwoorden en zoektermen. Indien je zoekwoorden in je campagne gebruikt kun je deze opties goed gebruiken om je campagne te optimaliseren:
Uitsluitingszoekwoorden (of negatieve zoekwoorden) zijn zoektermen die je op je campagne kunt uitsluiten. Om een goedlopende en nauwkeurig getargete campagne op te zetten is het ook belangrijk om te weten op welke zoektermen je niet wilt worden gevonden. Het gaat hier dan om zoekwoorden die dichtbij de door jou gekozen zoekwoorden liggen. Voorbeeld: Jij bezit een modezaak die uitsluitend vrouwen kleding verkoopt. Het is dan een goed idee om zoektermen als ‘herenkleding’ of ‘mannenkleding’ uit te sluiten.
Onder het tabblad zoektermen vind je alle specifieke termen die jouw zoekwoorden hebben geactiveerd. Hier vind je dus de daadwerkelijke termen die zijn gebruikt door de gebruikers die op jouw advertenties hebben geklikt. Door middel van de inzichten die je hier krijgt, kun je er dus bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde zoektermen uit te sluiten of juist toe te voegen aan je bestaande zoekwoorden.
Uitsluitingen voor onderwerpen
Uitsluitingen voor zoekwoorden kunnen ook worden toegepast op onderwerpen. Als je er dus zeker van wilt zijn dat je bijvoorbeeld géén autoliefhebbers target, kun je deze simpelweg toevoegen aan de uitsluitingen voor onderwerpen onder dit tabblad.
Apparaten
Google Ads biedt je ook de mogelijkheid om jouw YouTube Ads campagne te optimaliseren op basis van de apparaten waar gebruikers jouw video’s bekijken. Dit kan voor de volgende apparaten: computers, mobiele telefoons, tablets en tv-schermen. Onder het tabblad ‘apparaten’ kun je door middel van een bodaanpassing per apparaat aangeven of je meer hierop zichtbaar wilt zijn of juist minder.