13777

Andere mogelijkheden binnen YouTube Ads

YouTube Ads geeft je naast de vele targeting, bod- en advertentiemogelijkheden ook nog andere tools en manieren om je campagne te verbeteren. Het doel van YouTube (Google) is immers om jou als klant van het Google Ads platform tevreden te houden en dus zijn zij erbij gebaat jouw campagnes zo goed mogelijk te laten verlopen, zodat jij terug blijft komen met andere campagnes om je product of dienst te promoten.

Aanbevelingen
Eén van de voornaamste tools die Google Ads aanbiedt om YouTube Ads te optimaliseren zijn ‘aanbevelingen’. Onder het ‘aanbevelingen’ tabblad linksboven in het menu (onder overzicht) geeft Google jou op basis van je campagneprestaties aanbevelingen voor het verbeteren van je campagne. Deze aanbevelingen ontvang je op alles van biedstrategie en hoogte van je bod tot aantal advertenties en targeting van je advertentiegroepen. Deze aanbevelingen zullen in het begin leeg zijn, omdat Google eerst moet leren van je campagnes en de kansen voordat het deze kan delen. Via dit tabblad kun je deze aanbevelingen indien gewenst gelijk doorvoeren.

Houd er echter rekening mee dat dit slechts aanbevelingen zijn en geen garantie dat je campagne beter zal lopen. Het is dus ook niet verplicht de veranderingen van Google op te nemen in je campagnes. Sterker nog, zie de aanbevelingen meer als mogelijke optimalisaties en gebruik dit in combinatie met je eigen kennis en strategie die je hier leert en gedurende het optimaliseren van je campagnes.

Uitsluitingszoekwoorden
Onder het tabblad ‘zoekwoorden’ vind je naast de zoekwoorden in jouw campagne ook nog enkele subtabbladen, de belangrijkste hier zijn uitsluitingszoekwoorden en zoektermen. Indien je zoekwoorden in je campagne gebruikt kun je deze opties goed gebruiken om je campagne te optimaliseren:

Uitsluitingszoekwoorden (of negatieve zoekwoorden) zijn zoektermen die je op je campagne kunt uitsluiten. Om een goedlopende en nauwkeurig gerichte campagne op te zetten is het ook belangrijk om te weten op welke zoektermen je niet gevonden wilt worden. Het gaat hier dan om zoekwoorden die dichtbij de door jou gekozen zoekwoorden liggen. Voorbeeld: Jij bezit een modezaak die uitsluitend vrouwen kleding verkoopt. Het is dan een goed idee om zoektermen als ‘herenkleding’ of ‘mannenkleding’ uit te sluiten.

Binnen het tabblad uitsluitingszoekwoorden zie je als eerst jouw uitsluitingszoekwoorden staan. Linksboven door middel van het blauwe plusje kun je extra uitsluitingstermen aan je lijst toevoegen. Dit kan op twee manieren; 

  1. het simpelweg toevoegen van nieuwe (afzonderlijke) zoekwoorden 
  2. of door middel van een bestaande lijst met zoekwoorden die je eerder in je account hebt aangemaakt.

Als jij bijvoorbeeld twee producten verkoopt en dus ook twee aparte campagnes maakt, kan het handig zijn de uitsluitingszoekwoorden van de ene campagne als lijst op te slaan om deze vervolgens te gebruiken voor de andere campagne. Dit doe je door, wanneer je nieuwe uitsluitingszoektermen toevoegt, onderaan de lijst te klikken op ‘opslaan in nieuwe of bestaande lijst’. Je kunt hier dan gelijk een nieuwe zoekwoordenlijst aanmaken of zoektermen aan bestaande lijsten toevoegen. Zorg ervoor wanneer je een nieuwe lijst maakt dat je een duidelijke lijstnaam gebruikt, zodat je altijd weet welke zoektermen zich in welke lijsten bevinden.

Ook heb je hier de keuze om je lijst aan een hele campagne toe te voegen of alleen aan een advertentiegroep. Als je zoektermen bijvoorbeeld niet relevant zijn voor je hele campagne, maar wel voor een specifieke advertentiegroep, dan kun je er voor kiezen om deze alleen voor de advertentiegroep te gebruiken. Dit doe je door boven het invulveld bij ‘toevoegen aan’ op ‘campagne’ (standaard keuze) te klikken en vervolgens ‘advertentiegroep’ te selecteren.



Onder het tabblad
zoektermen vind je alle specifieke termen die jouw zoekwoorden hebben geactiveerd. Hier vind je dus de daadwerkelijke termen die zijn gebruikt door de gebruikers die op jouw advertenties hebben geklikt. Door middel van de inzichten die je hier krijgt, kun je er dus bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde zoektermen uit te sluiten of juist toe te voegen aan je bestaande zoekwoorden. Dit kun je vanuit hier eenvoudig doen door één of meerdere zoekwoorden te selecteren en in de blauwe balk te kiezen om deze toe te voegen aan je actieve zoekwoorden of juist uit te sluiten via je uitsluitingszoekwoorden. In de kolommen staan automatisch enkele statistieken en data toegevoegd, waaronder ‘opties voor zoekwoorden’ waaraan je kunt zien hoe je zoekwoorden zijn geactiveerd per zoekterm.

Uitsluitingen voor onderwerpen
Bovenstaande uitsluitingen voor zoekwoorden kunnen ook worden toegepast op ‘onderwerpen’. Onder het ‘onderwerpen’ tabblad vind je het subtabblad ‘uitsluitingen’ waar je bepaalde onderwerpen kunt uitsluiten van je campagne. Als je er dus zeker van wilt zijn dat je bijvoorbeeld géén autoliefhebbers target, kun je deze simpelweg toevoegen aan de uitsluitingen voor onderwerpen onder dit tabblad.

Apparaten
Google Ads biedt ook de mogelijkheid om jouw YouTube Ads campagne te optimaliseren op basis van de apparaten waar gebruikers jouw video’s op bekijken. Dit kan voor de volgende apparaten: computers, mobiele telefoons, tablets en tv-schermen. Onder het tabblad ‘apparaten’ kun je door middel van een bodaanpassing per apparaat aangeven of je meer hierop zichtbaar wilt zijn of juist minder. 

Dit doe je simpelweg door onder het kolom ‘bodaanpassing’ te klikken op het potloodje waarna je kunt aangeven of bij biedingen op deze apparaten meer wilt uitgeven of minder. Door middel van een percentuele bodaanpassing geef je dit aan. Kies je bijvoorbeeld voor een bodaanpassing van +10% dan bied je in plaats van €10 altijd €11 op de gekozen apparaten. Het is aanbevolen om niet vanaf het begin deze bodaanpassingen door te voeren, maar je campagne eerst voor minimaal een week te laten draaien voor je hier aanpassingen in doorvoert. Zo kun je namelijk heel makkelijk op basis van de data bijsturen en kiezen waar je een groter gedeelte van je budget aan zou willen uitgeven.

Andere mogelijkheden binnen YouTube Ads

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje