Nu ga je je campagne daadwerkelijk aanmaken, dit houdt in; het kiezen van je biedstrategie, budgetten, datums en het aanmaken van je advertentiegroep(en).
Begin als eerst met het invoeren van je campagnenaam. Een mogelijke opzet die je voor alle campagnes kunt gebruiken is: {Merknaam} | eventueel {productnaam} | {Type campagne} | {doelstelling campagne}. Dus bijvoorbeeld: Apple | Macbook Pro 2020 | YouTube videocampagne | Merkbekendheid en bereik.
Nadat je je campagnenaam hebt ingevoerd volgt het kiezen van je biedstrategie. Google Ads werkt aan de hand van een veiling en zoals bij elke veiling heb je dus verschillende manieren en strategieën voor je biedproces. Voor YouTube Ads heb je de keuze uit vijf verschillende biedstrategieën. Afhankelijk van de campagne subtype die je hebt geselecteerd staat je keuze al vast, anders volgt hieronder een uitleg per biedstrategie zodat je een weloverwogen keuze kunt maken:
Doel-CPM:
Een biedstrategie waarbij je instelt hoeveel je gemiddeld bereid bent te betalen voor duizend vertoningen van je advertentie. Dit bedrag is jouw doel-CPM (Cost per Mille). Google Ads optimaliseert biedingen met jouw doel-CPM (dCPM) om je te helpen een zo hoog mogelijk uniek bereik te behalen. Sommige vertoningen kosten mogelijk meer en andere minder dan jouw dCPM, maar het doel is een gemiddelde CPM voor jouw campagne te bereiken die gelijk is aan of lager is dan de ingestelde dCPM.
Maximum CPV:
Met het maximum CPV biedstrategie betaal je voor videoweergaven en andere video-interacties, zoals klikken op overlays met call-to-actions (CTA’s), kaarten en begeleidende banners. Je voert hier een maximum bod in dat je bereid bent om te betalen per CPV (Cost per View) en deze biedstrategie is vooral handig als je wilt bijhouden hoe betrokken kijkers zijn bij jouw videocontent, waar ze jouw video’s bekijken en wanneer ze ophouden met het bekijken van je content.
Zichtbare CPM:
Met Zichtbare CPM stel je in hoeveel je gemiddeld bereid bent te betalen voor duizend zichtbare vertoningen. Een vertoning is in dit geval ‘zichtbaar’ als iemand minimaal 2 seconden van je video heeft bekeken. Het verschil tussen Zichtbare CPM en Doel-CPM is dus dat de vertoningen bij Zichtbare CPM altijd ‘zichtbaar’ zijn en je dus zeker weet dat gebruikers minimaal 2 seconden aan video hebben bekeken. Bij Doel-CPM betaal je voor alle vertoningen, dus ook voor die korter dan 2 seconden.
Doel-CPA:
Met Doel-CPA (Cost per Acquisition) geef je aan hoeveel je bereid bent uit te geven aan een conversie. Een conversie (soms een acquisitie genoemd) is een bepaalde handeling waarvan je wilt dat deze op jouw website plaatsvindt. Vaak is dat een verkoop, maar het kan ook een aanmelding voor de nieuwsbrief of een andere handeling zijn.
Aantal conversies maximaliseren:
Met ‘aantal conversies maximaliseren’ worden automatisch biedingen ingesteld, zodat jij zo veel mogelijk conversies kunt behalen binnen jouw budget. Hierbij wordt machine learning toegepast om biedingen voor elke veiling te optimaliseren.
Na het kiezen van je biedstrategie ga je door naar het kopje budget en datums. Hier vul je je budget voor je campagne in en de begin en eventueel einddatum. Voor je budget heb je de keuze uit de volgende twee opties:
Dagelijks budget: hierbij kies je het bedrag dat je maximaal dagelijks wilt uitgeven aan de campagne. Voor een dagelijks budget is het niet nodig een einddatum voor je campagne in te voeren.
Campagnetotaal budget: Met een campagnetotaal voer je het totaalbedrag in dat je uit wilt geven gedurende de looptijd van je campagne. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je weet hoe lang je je campagne wilt laten lopen en geef je dus een begin én einddatum aan. Met een campagnetotaal budget zul je op sommige dagen meer budget uitgeven dan op andere, maar aan het eind van de maand zul je altijd (maximaal) op je ingevoerde totaalbudget uitkomen.
Maar wat is nou een goed budget? Dit is afhankelijk van (o.a.) je doelgroepgrootte, jouw beschikbare budget voor YouTube campagnes en eventueel andere campagnes die je van plan bent te draaien. Aanbevolen is om altijd minimaal €5 per dag te hanteren, waarbij een budget van €10 per dag je doorgaans voorziet van genoeg data om (duidelijke) conclusies uit te trekken.
Vul nu je budget in en selecteer de juiste datum(s).
Onder het kopje netwerken heb je vervolgens nog de keuze om de bereik van je campagne uit te breiden. Hier heb je de keuze uit drie opties:
- Zoekresultaten van YouTube: jouw advertenties worden dan ook weergegeven naast de zoekresultaten op YouTube. (niet beschikbaar voor alle type advertenties)
- YouTube videos: jouw advertenties worden vóór, tijdens en na YouTube video’s weergegeven en daarnaast ook op kanaalpagina’s en de homepage van YouTube. (deze optie staat vaak standaard aangevinkt)
- Videopartners in het Display netwerk: jouw advertenties worden ook op externe websites (buiten YouTube) weergegeven. Deze websites behoren tot het Display Netwerk van Google.
Vervolgens kom je, na het kiezen van een locatie en taal voor je campagne, op de contentuitsluitingen gedeelte van je campagne. Met contentuitsluitingen kun je aangeven waar je jouw video’s liever niet toont en deze uitsluiten van deze plek. Als eerst kun je door middel van een voorraadtype kiezen in hoeverre je jouw video’s wilt uitsluiten van kanalen en/of video’s die bijvoorbeeld grof taalgebruik bevatten. Gebruik de optie ‘voorraadtypen vergelijken’ om een compleet overzicht te zien van de uitsluitingen per voorraadtype.