13777

Advertentiegroepen

Nu is het tijd om je advertentiegroepen aan te maken. Een advertentiegroep is een collectie van targeting en advertenties binnen een campagne die hetzelfde doel of thema behandelen.

Voorbeeld

Emma’s Bakkerij maakt een campagne om haar cupcakes, verse broden en chocolade koekjes te verkopen. Zij maakt drie advertentiegroepen (één voor cupcakes, één voor verse broden en één voor chocolade koekjes) aan om daar specifieke doelgroepen en advertenties aan te koppelen. Dit houdt de campagne overzichtelijk en zorgt ervoor dat men altijd relevante advertenties te zien krijgt.

Begin als eerst met het invoeren van een naam voor je advertentiegroep. Een mogelijke opzet hiervoor is: {productnaam} | {doelgroep informatie} | {advertentiecontent}. Dus bijvoorbeeld: Hugo Boss parfum | Man 18-44 jaar, interesse in parfum | Hugo Boss parfum promovideo.

Personen
Vervolgens vul je de demografische gegevens van jouw doelgroep in waarna je bij het ‘doelgroepen’ tabblad bent aangekomen. Hier kun je op basis van interesses en door Google opgestelde doelgroepen verder inzoomen op jouw ideale gebruiker.

Onder het subtabblad ‘browsen’ kun je verder ook gedetailleerde demografie als huwelijkse staat of woonsituatie selecteren. Ook kun je op basis van levensgebeurtenissen targeten en met in-market doelgroepen op basis van mensen die geïnteresseerd zijn in het aankopen van bepaalde producten of diensten jouw doelgroep bereiken.

Content
Door middel van zoekwoorden kun je targeten op relevante content met betrekking tot producten of diensten en met onderwerpen kun je op basis specifieke thema’s en onderwerpen jouw targeting nog verder verfijnen.

Als laatst kun je met YouTube Ads ook kiezen welke specifieke plaatsen je voor je content wilt hebben. Wil jij op een specifieke kanaal of video jouw advertenties laten zien? Kopieer en plak dan simpelweg de URL van de video of typ de naam van de kanaal in. Ook kun je via hier op specifieke apps in de app store of op partner websites van Google jouw video’s laten zien.

Bieden
Nu is het tijd om je bod in te voeren. Afhankelijk van welke biedstrategie je hanteert voer je hier het bedrag in dat je bereid bent maximaal te bieden. Voor een Doel-CPM bod is het altijd afhankelijk van je doelgroep en je campagne instellingen wat een juiste en competitief bod is. Ook de markt waarin je actief bent is hier van grote invloed. Als vuistregel voor je Doel-CPM bod kun je minimaal 1 euro hanteren (bij een niet-competitieve markt en een brede doelgroep) en maximaal 5 euro (bij een competitieve markt en een specifieke doelgroep). Op basis hiervan kun je beslissen wat voor jouw campagne het best mogelijke bod is. Daarnaast krijg je ook van Google een suggestie voor een bod dat je kunt gebruiken of meenemen in je keuze.

Probeer niet te lang te blijven hangen bij de hoogte van je bod. Ongeacht de hoogte hiervan zul je na livegang van je campagne in de gaten houden of je Doel-CPM wordt bereikt en/of je hier nog iets in moet aanpassen. Het kan dus zomaar zijn dat je met een bod van €5 begint en gedurende de week dit bod naar beneden bijstelt naar €3.

Kies je bod en voeg als laatst de video toe die je wilt adverteren. Na deze twee handelingen kun je op ‘campagne maken’ klikken waarna je op een overzicht van je instellingen terecht. Na het bevestigen hiervan zal je campagne worden aangemaakt. Elke campagne binnen Google Ads (en dus ook YouTube Ads) wordt altijd eerst gereviewed door Google alvorens deze live staat. Soms kan het dus een paar minuten of in het ergste geval een paar uur duren voordat je campagne live staat.

Advertentiegroepen

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje