13777

Het YouTube ecosysteem

Het YouTube (advertentie) ecosysteem bestaat uit drie spelers; kijkers, creators en adverteerders.

Kijkers zijn iedereen die YouTube video’s bekijken en daar zegt YouTube het volgende over ‘we willen dat YouTube de beste plek is om leuke en amuserende content te vinden’.

Creators zijn de creatievelingen verantwoordelijk voor alle video content. Zij zijn degene die alle video’s op het platform maken en daar zegt YouTube het volgende over ‘we willen dat YouTube het optimale platform is waar je inhoud kunt produceren waar je publiek van houdt’.

Adverteerders zijn bedrijven en ondernemers die ervoor kiezen om op YouTube te adverteren. Tegen deze adverteerders zegt YouTube het volgende ‘we willen hen een veilige omgeving bieden om hun doelgroepen te bereiken met precisie’.

Hoe deze drie spelers in het ecosysteem met elkaar interacteren is als volgt; creators maken video’s waar adverteerders tegen betaling op kunnen adverteren, deze video’s worden vervolgens bekeken door de kijkers van het platform. Elke speler speelt dus een cruciale rol in het ecosysteem. Zonder kijkers geen creators en adverteerders, zonder creators geen kijkers en (dus) adverteerders en zonder adverteerders geen inkomsten dus geen (of minder) creators én kijkers.

YouTube ecosystem

Het YouTube ecosysteem

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje