LinkedIn is het meest geschikte platform om in contact te komen met jouw zakelijke doelgroep. In tegenstelling tot Facebook of Instagram waar het erg lastig is, vooral in Nederland, om een zakelijke doelgroep samen te stellen.
Zakelijke doelgroep
Laten we beginnen met de zakelijke doelgroep. Dit is veruit de belangrijkste reden waarom adverteerders kiezen voor LinkedIn. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat, met ruim 660 miljoen gebruikers, er enorm veel data beschikbaar is op LinkedIn.
Uitgebreide campagnedoelen
Op het platform van LinkedIn kun je als adverteerder kiezen uit verschillende doelen voor jouw campagnes. Dit varieert tot het generen van websitebezoeken of het verzamelen van sollicitanten. De opties die LinkedIn aanbiedt zijn als volgt:
Bekendheid
Hierbij draait het om het bekendmaken van jouw merk, product, dienst of bedrijf onder jouw doelgroep.
- Merkbekendheid: Ik wil dat meer mensen over mijn bedrijf te weten komen
Overweging
Bij overweging wil je dat mensen jouw product of dienst gaan overwegen. Je wilt ze dus informeren en laten zien waarom jouw aanbod relevant is voor hun.
- Websitebezoeken: Ik wil dat meer mensen een bestemmingspagina bezoeken op of buiten LinkedIn
- Interacties: Ik wil dat meer mensen interacties aangaan met mijn content
- Videoweergaven: Ik wil dat meer mensen mijn video’s bekijken
Conversies
Bij het campagnedoel conversies wil je dat de gebruiker een actie onderneemt.
- Genereren van leads: Ik ben op zoek naar meer hoogwaardige leads op LinkedIn
- Websiteconversies: Ik wil dat meer mensen een bestemmingspagina bezoeken op of buiten LinkedIn
- Sollicitanten: Ik wil vacatures bij mijn bedrijf promoten
Specifieke doelgroepopties
Je kunt je inbeelden dat met alle informatie die gebruikers delen op hun profiel er ook enorm veel opties zijn om deze mensen te bereiken. Precies daar zit de kracht van LinkedIn in. Met de hoeveelheid data die LinkedIn verzamelt kun je als adverteerder jouw doelgroep zo specifiek maken als je wilt.
Locatie
Eén van de belangrijkste opties die je hebt is het kiezen van een locatie. Je kunt ervoor kiezen om mensen te bereiken in Oostenrijk, maar ook in Groningen.
Taal
Je wilt natuurlijk ook de taal van jouw doelgroep kunnen kiezen. Gelukkig ben je vrij om deze keuze te maken op het platform van Linkedin.
Kenmerken
Als adverteerder zul je hoogstwaarschijnlijk jouw doelgroep samenstellen op basis van kenmerken van de doelgroep. Je kunt onder andere denken aan de volgende opties:
- Bedrijfsgrootte: bereik leden op basis van de grootte van de organisatie waar ze voor werken
- Bedrijfstakken: bereik leden binnen bepaalde bedrijfstakken door gebruik te maken van de primaire bedrijfstak van het bedrijf waar ze werken
- Functietitel: bereik leden op basis van hun functie bij het bedrijf waar ze werken
- Aantal jaren ervaring: bereik leden op basis van het aantal jaren professionele ervaring
- Productinteresses: bereik leden op basis van hun genoemde of afgeleide interesses, gedrag of de professionele groepen waarvan ze lid zijn
- Opleiding: bereik leden op basis van een graad, studierichting of onderwijsinstelling
1-op-1 interactie mogelijk met de doelgroep
LinkedIn biedt ook ‘Direct Messages’ aan als advertentiemiddel. Dit zijn advertenties die je ook zelf krijgt in jouw LinkedIn inbox. Je kunt ze herkennen aan het label ‘Gesponsord’ in het onderwerp.
Deze berichten zijn weliswaar geautomatiseerd maar wekken de indruk persoonlijk geschreven te zijn. Dit is dus de uitgelezen kans om 1-op-1 in contact te komen met mensen uit jouw doelgroep.