17078

Het analyseren van LinkedIn campagnes

Het kunnen analyseren van je LinkedIn campagnes is erg belangrijk. Als je dit onder de knie hebt kun je ook nadat je je campagne hebt opgezet zelf in de hand hebben hoe deze presteert. Dit zal je veel budget en tijd besparen en geeft je een betere indruk van hoe je campagne loopt en wat de eventuele vervolgstappen moeten zijn.

De belangrijkste statistieken

De belangrijkste statistieken die LinkedIn biedt zijn:

Weergaven: Het aantal keren dat je advertentie is vertoond aan mensen.
Klikken: Totaal aantal klikken op je advertenties
Gemiddelde CTR (Click Through Rate – ofwel Doorklikratio): Percentage betaalde klikken in verhouding tot weergaven (klikken gedeeld door weergaven)
Gemiddelde CPM (Cost per Mile – ofwel kosten per duizend weergaven): Het totale bedrag dat aan je advertenties werd besteed gedeeld door 1000 weergaven
Gemiddelde CPC (Cost per Click – ofwel kosten per klik): Het totale bedrag dat aan je advertenties werd besteed gedeeld door het totale aantal klikken
Bod: Het gemiddeld bod per veiling in je campagne.
Conversies: Het totale aantal keren dat gebruikers de gewenste actie hebben uitgevoerd nadat ze jouw advertentie hebben gezien of erop hebben geklikt.
Leads: Het aantal leads dat wordt verzameld via deze campagne (bijvoorbeeld inschrijvingen of downloads)
Kosten per conversie: Het bedrag dat je gemiddeld hebt besteed aan elke conversie (totaal bestede bedrag gedeeld door het aantal conversies)
Gemiddelde frequentie: Het gemiddelde aantal keer dat elke persoon je advertenties heeft gezien.
Bereik (Unieke weergaven): Het geschatte aantal unieke accounts met ten minste één weergave. 

In je campagne dashboard staan standaard een aantal belangrijke statistieken aangegeven om de prestaties van je campagne bij te houden. Wil je echter de statistieken in je dashboard aanpassen? Klik dan op ‘Kolommen: Prestaties’ en klik in het uitschuivende venster op ‘Kolommen aanpassen’. Kies vervolgens de statistieken die voor jou relevant zijn en die je graag in je overzicht wilt hebben. Dit kan zijn ‘reacties’, ‘bereik’ of een van de tientallen andere statistieken.

Wat zeggen de statistieken?

Met de bovenstaande statistieken is het mogelijk om belangrijke conclusies te trekken over je campagnes en op basis hiervan keuzes te maken voor het vervolg van je campagnes. Maar waar moet je op letten en wat betekenen al die cijfers? Hieronder volgen enkele belangrijke punten voor het optimaliseren van je campagnes. 

Kosten per conversie
Als je een campagne draait gefocust op conversie is (verreweg) de belangrijkste graadmeter de kosten per conversie. Ga bij jezelf te rade wat een conversie maximaal mag kosten voor jou en bekijk de statistieken uit je campagne om na te gaan of je voldoet aan deze maximum. 

Gemiddelde frequentie
De frequentie van je advertentie speelt een belangrijke rol in de uiteindelijke prestaties van je campagne. Als je een wat kleinere doelgroep hebt, dan kan de gemiddelde frequentie van je advertenties snel oplopen. Dit is logisch omdat binnen een kleine doelgroep de advertentie vaker wordt getoond aan elke gebruiker. 

Je kunt je voorstellen dat des te vaker je doelgroep je advertentie heeft gezien des te saaier en minder interessant de advertentie wordt. Dit noemen we ‘banner moeheid’. Naarmate een campagne loopt zal de frequentie dus altijd toenemen. Dit heeft meestal tot gevolg dat de kosten per resultaat omhoog gaan (omdat gebruikers die moe zijn van je advertentie minder snel zullen converteren) en het doorklikpercentage omlaag (omdat gebruikers je advertentie als minder relevant beschouwen). Zodra dit gebeurt, maak dan een overwegende keuze om de advertentie te pauzeren. Je kunt aanhouden dat bij een frequentie van 3 of hoger banner moehoud is opgetreden en het tijd is voor nieuwe advertenties.

Doorklikratio
Eén van de belangrijkste statistieken dat je zult gebruiken voor verkeer- en conversiecampagnes is de doorklikratio (CTR). Dit vertelt je namelijk veel over hoe je doelgroep tegen je advertenties of campagne aankijkt en de mate waarin zij deze relevant achten. Het is daarom voortdurend van belang de CTR van zowel je campagnes als die van de verschillende advertenties in de gaten te houden en de ontwikkeling hiervan goed te monitoren. Merk je dus dat de CTR van een bepaalde advertentie of campagne alleen maar in een dalende lijn beweegt? Dan is het tijd om in te springen en kritisch te kijken naar je doelgroep of je advertenties aan te passen. Wat nou precies een goede CTR is vertel ik je hierna.

Benchmark cijfers

Een veelgebruikte manier om alle statistieken in je account te toetsen en tot conclusies te komen op basis hiervan, is het gebruik van benchmark cijfers. Dit zijn dus gemiddelde cijfers uit de markt voor het adverteren op LinkedIn waar je jouw cijfers naast kunt leggen om te zien hoe jouw campagne of advertentie het uithoudt tegenover andere accounts en bedrijven. 

Gebruik de benchmark cijfers in combinatie met de andere tools dat LinkedIn je geeft en met je eigen campagnedoelen. Staar je dus niet blind op de benchmarks. Als een campagne goed werkt voor jou en deze ligt qua cijfers boven de benchmark is er geen reden om drastische veranderingen door te voeren.

Het analyseren van LinkedIn campagnes

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje