17078

Wat zeggen de statistieken?

Met de bovenstaande statistieken is het mogelijk om belangrijke conclusies te trekken over je campagnes en op basis hiervan keuzes te maken voor het vervolg van je campagnes. Maar waar moet je op letten en wat betekenen al die cijfers? Hieronder volgen enkele belangrijke punten voor het optimaliseren van je campagnes.

Kosten per conversie
Als je een campagne draait gefocust op conversie is (verreweg) de belangrijkste graadmeter de kosten per conversie. Ga bij jezelf te rade wat een conversie maximaal mag kosten voor jou en bekijk de statistieken uit je campagne om na te gaan of je voldoet aan deze maximum. 

Tip

Bekijk de kosten per resultaat zowel op ‘campagne-niveau’ als op ‘advertentie-niveau’. Je zult namelijk zien dat als een campagne een hoge kosten per resultaat heeft, dit niet per se voor alle advertenties binnen deze campagne geldt. Deze campagne kun je vervolgens optimaliseren door binnen deze campagne de advertenties met een hoge kosten per resultaat te pauzeren.

Gemiddelde frequentie
De frequentie van je advertentie speelt een belangrijke rol in de uiteindelijke prestaties van je campagne. Als je een wat kleinere doelgroep hebt, dan kan de gemiddelde frequentie van je advertenties snel oplopen. Dit is logisch omdat binnen een kleine doelgroep de advertentie vaker wordt getoond aan elke gebruiker.

Je kunt je voorstellen dat des te vaker je doelgroep je advertentie heeft gezien des te saaier en minder interessant de advertentie wordt. Dit noemen we ‘banner moeheid’. Naarmate een campagne loopt zal de frequentie dus altijd toenemen. Dit heeft meestal tot gevolg dat de kosten per resultaat omhoog gaan (omdat gebruikers die moe zijn van je advertentie minder snel zullen converteren) en het doorklikpercentage omlaag (omdat gebruikers je advertentie als minder relevant beschouwen). Zodra dit gebeurt, maak dan een overwegende keuze om de advertentie te pauzeren en nieuwe advertenties aan te maken. Je kunt aanhouden dat bij een frequentie van 3 of hoger banner moehoud is opgetreden en het tijd is voor nieuwe advertenties.

Doorklikratio
Eén van de belangrijkste statistieken dat je zult gebruiken voor verkeer- en conversiecampagnes is de doorklikratio (CTR). Dit vertelt je namelijk veel over hoe je doelgroep tegen je advertenties of campagne aankijkt en de mate waarin zij deze relevant achten. Je kan je namelijk voorstellen dat als jouw advertentie door 100 mensen is bekeken en van die honderd mensen 95 ook daadwerkelijk erop klikt (CTR van 95%) dat je zowel je doelgroep goed op orde hebt evenals je advertentie en je boodschap, de doelgroep reageert dus goed op je advertenties. Tegelijkertijd is er in een tegenovergestelde situatie met bijvoorbeeld een CTR van 0,1% werk aan de winkel, je doelgroep reageert niet zoals gewenst op je advertenties. Het is daarom voortdurend van belang de CTR van zowel je campagnes als die van de verschillende advertenties in de gaten te houden en de ontwikkeling hiervan goed te monitoren.

Merk je dus dat de CTR van een bepaalde advertentie of campagne alleen maar in een dalende lijn beweegt? Dan is het tijd om in te springen en kritisch te kijken naar je doelgroep of je advertenties aan te passen. Ook kan het toevoegen van een duidelijke oproep tot actie (bijvoorbeeld ‘bezoek de website’, ‘vraag aan’ of ‘schrijf je in’) helpen in het verbeteren van de CTR. Wat nou precies een goede CTR is vertel ik je hierna.

Wat zeggen de statistieken?

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje