Hoe weet je of je LinkedIn campagne goed presteert? Die vraag is soms lastig te beantwoorden want waar hecht je de meeste waarde aan? Dat hangt allereerst af van je campagnedoel. Ben je campagne aan het voeren op basis van conversies, dan is het belangrijkste het aantal gerealiseerde conversies (bijvoorbeeld verkopen of downloads). In dat geval is het aantal weergaven of het doorklikpercentage (CTR) minder relevant.
Heb je gekozen voor een campagne met als doel ‘merkbekendheid’? Dan is het voor jou niet enorm relevant hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar je website. Je wilt immers dat mensen de advertentie zien en bekend raken met je merk, maar niet perse doorklikken. Hier gaat het dus puur om merkbekendheid. Een statistiek dat daar een belangrijke rol in speelt is ‘gemiddelde frequentie’.
Voordat we dieper ingaan op de cijfers en hoe je deze leest behandelen we eerst de belangrijkste statistieken die LinkedIn biedt.
Weergaven
Het aantal keren dat je advertentie is vertoond aan mensen.
Klikken
Totaal aantal klikken op je advertenties
Gemiddelde CTR (Click Through Rate – ofwel Doorklikratio)
Percentage betaalde klikken in verhouding tot weergaven (klikken gedeeld door weergaven)
Voorbeeld: je advertentie is door 500 mensen gezien (weergaven) en 50 mensen hebben geklikt op de advertentie. Dat betekent dat de Click Through Rate (doorklikpercentage) 10% (50 kliks delen door 500 weergaven maal 100) is.
Gemiddelde CPM (Cost per Mile – ofwel kosten per duizend weergaven)
Het totale bedrag dat aan je advertenties werd besteed gedeeld door 1000 weergaven
Gemiddelde CPC (Cost per Click – ofwel kosten per klik)
Het totale bedrag dat aan je advertenties werd besteed gedeeld door het totale aantal klikken
Bod
Het gemiddeld bod per veiling in je campagne.
Conversies
Het totale aantal keren dat gebruikers de gewenste actie hebben uitgevoerd nadat ze jouw advertentie hebben gezien of erop hebben geklikt.
Leads
Het aantal leads dat wordt verzameld via deze campagne (bijvoorbeeld inschrijvingen of downloads)
Kosten per conversie
Het bedrag dat je gemiddeld hebt besteed aan elke conversie (totaal bestede bedrag gedeeld door het aantal conversies)
Gemiddelde frequentie
Het gemiddelde aantal keer dat elke persoon je advertenties heeft gezien.
Bereik (Unieke weergaven)
Het geschatte aantal unieke accounts met ten minste één weergave.