17078

Campagnes

Nu we de campagnegroep hebben aangemaakt gaan we verder met het aanmaken van de daadwerkelijke campagne. Navigeer hiervoor binnen je dashboard naar het derde tabblad ‘campagnes’. 

Klik nu binnen de campagne tabblad op ‘maken’ en vervolgens ‘campagne’.

Nu zit je binnen het scherm voor het aanmaken van je campagne. Dat ziet er zo uit:

In het midden van je scherm zie je jouw zojuist aangemaakte campagnegroep, binnen deze campagnegroep maak je nu een campagne aan. Wil je toch een andere campagnegroep gebruiken om een campagne in te maken óf een nieuwe groep aanmaken, klik dan op de opties ‘andere groep gebruiken’ of ‘nieuwe groep maken’. 

Controleer of de juiste campagnegroep staat geselecteerd en begin vervolgens met het hernoemen van je campagne. Deze staat standaard linksboven ingesteld als ‘untitled campaign’ en kun je middels het blauwe potloodje ernaast aanpassen.

Tip

Houd een logische campagnestructuur aan zodat je met de titel al gelijk ziet om wat voor campagne het gaat. Bijvoorbeeld: {Type campagne} | {Campagne naam} | {Type doelgroep} | {Datum}. In de praktijk ziet dat er zo uit: Branding campagne | Skilltree Academy zomer promo | Hogeschool studenten | 01-03-2022

Nadat je de campagnenaam hebt aangepast en de juiste campagnegroep hebt geselecteerd/gecontroleerd klik je rechtsonder op volgende.

Doelstelling
Vervolgens kies je de doelstelling van de campagne. Gebruik hiervoor de uitleg in hoofdstuk 1 van deze cursus én de informatie vanuit LinkedIn om te bepalen welke doelstelling het best past bij je campagn en je doel. Als je met je muis over de verschillende opties beweegt vind je nog meer uitleg over de doelstellingen. In deze cursus kiezen we als voorbeeld voor een merkbekendheid campagne, het principe blijft echter grotendeels hetzelfde voor de meeste campagnes.

Klik op de doelstelling merkbekendheid.

Doelgroepen
Nu gaan we de de doelgroep die je middels deze campagne wilt bereiken instellen. Voordat we beginnen lopen we eerst door deze sectie van de campagne heen. In het midden van je scherm kun je de daadwerkelijke doelgroep selecteren door middel van karakteristieken als locatie, profieltaal, interesses, opleiding etc. Tegelijkertijd kun je aan de rechterkant van je scherm live de statistieken zien van de door jou ingestelde doelgroep. Hier vind je de doelgroepgrootte, hoeveel LinkedIn adviseert dat je moet besteden én welke resultaten je met dat budget behaald.

Tip

De minimale doelgroepgrootte dat je voor je campagnes moet hanteren is 50.000 per doelgroep, zorg er dus voor dat je hier altijd aan voldoet. De maximale doelgroepgrootte is, afhankelijk van je campagne, 500.000. Dit maakt de doelgroep te breed waardoor je te veel budget moet spenderen om je ideale doelgroep te bereiken.

Nu gaan we je daadwerkelijk doelgroep instellen. Het is in LinkedIn mogelijk om meerdere doelgroepen te gebruiken in dezelfde campagne, mocht je dus meerdere doelgroepen in gedachte hebben of willen testen, dan moet je deze één voor één invoeren in de campagne.

Locatie
Je begint als eerst met het invoeren van de locatie waar je wilt dat je advertenties lopen. Dit staat standaard ingesteld op Nederland, maar je kan hier ook verder inzoomen naar specifieke steden of gebieden binnen een land, of juist verder uitzoomen naar andere landen of continenten. Het is ook mogelijk om specifieke locaties uit te sluiten als je je bijvoorbeeld op héél Nederland wilt focussen behalve één specifieke locatie, provincie of stad. Je kunt dit dan instellen door bij locatie Nederland in te voeren en onder het kopje ‘uitsluiten’ dit gebied in te vullen. Jouw advertenties zullen dan zichtbaar zijn in héél Nederland met uitzondering van dat gebied.

Profieltaal
Vervolgens vul je de profieltaal in van de doelgroep dat je wilt bereiken. Wil je alleen Nederlandssprekenden bereiken? Vul hier dan Nederlands in. Je hebt hier de keuze uit bijna 20 talen.

Doelgroepkenmerken
Nu gaan we de specifieke kenmerken van je doelgroep instellen. Tijdens deze cursus focussen we ons alleen op het tweede tabblad ‘kenmerken van de doelgroep’. Via het eerste tabblad kun je geavanceerde kenmerken en externe lijsten gebruiken om je doelgroep samen te stellen, dit komt terug in de vervolgcursus van Adverteren op LinkedIn.

Onder kenmerken van je doelgroep heb je de keuze uit vele criteria, hieronder behandelen we van elk categorie de belangrijkste opties:

​​Bedrijf
Bedrijfscategorie: hiermee kun je werknemers bij bedrijven benaderen die deel zijn van een specifieke bedrijfscategorie, bijvoorbeeld ‘de 100 snelst groeiende bedrijven ter wereld’

Bedrijfsconnecties: hiermee kunt u werknemersconnecties in de eerste graad bij de door u gekozen bedrijven bereiken. Dit is alleen beschikbaar voor bedrijven met meer dan 500 medewerkers.

Bedrijfsvolgers: hiermee kun je je richten op de volgers van je LinkedIn-pagina. Als je deze optie wilt gebruiken, moet je Advertentieaccount zijn gekoppeld met je LinkedIn-pagina.

Bedrijfstak van het bedrijf: de primaire bedrijfstak of industrie waar je doelgroep in actief is, bijvoorbeeld ‘detailhandel’ of ‘kunst en cultuur’.

Bedrijfsnaam: het bedrijf waar je doelgroep werkt, bijvoorbeeld Shell of Starbucks.

Omzet van bedrijf: hiermee kun je werknemers van bedrijven benaderen op basis van de geschatte jaarlijkse omzet van hun werkgever.

Bedrijfsgrootte: hiermee kun je segmenteren op basis van de grootte van een bedrijf op basis van het  aantal werknemers.

Demografische gegevens
Geslacht: benader je doelgroep op basis van het geslacht dat zij op hun profiel aangeven.

Leeftijd: benader je doelgroep op basis van hun leeftijd.

Opleiding
Diploma’s: diploma’s die door een hbo, universiteit of ander onderwijsinstituut worden toegekend, dus bijvoorbeeld een bachelor of een master.

Studierichting: de huidige of oude studierichting van je doelgroep, bijvoorbeeld economie of marketing.

Onderwijsinstellingen: de specifieke universiteit, school of instituut waar je doelgroep lid van is of is geweest, bijvoorbeeld hogeschool Utrecht of TU Delft.

Ervaring
Functie: de huidige beroepsfunctie van je doelgroep op basis van door LinkedIn gemaakte functiegroepen, bijvoorbeeld administratief of juridisch.

Senioriteitsniveau: de rang en invloed van de huidige functie van je doelgroep binnen zijn of haar organisatie, bijvoorbeeld stagiair, manager of eigenaar.

Functietitel: de huidige beroepsfunctie van je doelgroep.

Vaardigheden van lid: de vaardigheden van je doelgroep op basis van trefwoorden die de doelgroep zelf op hun profiel communiceert, bijvoorbeeld Microsoft Excel of copywriting.

Aantal jaar ervaring: Aantal jaren werkervaring van je doelgroep.

Interessen eigenschappen
Groepen met leden: LinkedIn-groepen waar je doelgroep lid van is, bijvoorbeeld marketing groepen of freelancer groepen.

Interesses van leden: De interesses van je doelgroep op basis van categorieën, bijvoorbeeld een algemene interesse in politiek en recht of interesse in salessoftware.

Kenmerken van leden: directe en afgeleide gedragseigenschappen van je doelgroep, bijvoorbeeld ‘onlangs verhuisd’ of ‘werkzoekenden’.

Belangrijk: onderaan je doelgroep vind je de optie ‘Doelgroep uitbreiden inschakelen’, houd deze optie altijd uit. Als deze staat ingeschakeld betekent dat dat LinkedIn jouw doelgroep automatisch uitbreid met mensen die vergelijkbaar zijn met je doelgroep maar niet per se overeenkomen met je ingestelde eigenschappen. Hiermee ga je dus buiten je eigen doelgroep targeten en dit zorgt er vaak voor dat je minder efficiënt je budget uitgeeft.

Met bovenstaande informatie kun je nu je doelgroepen instellen. Nadat je een eigenschap hebt aangeklikt verschijnt de optie ‘doelgroep verder verfijnen’, hiermee kun je meerdere kenmerken stapelen.

*de optie om je doelgroep verder te verfijnen verschijnt onder het tabel

Als je vervolgens een ander kenmerk aanvinkt krijg je de optie ‘AND’ of ‘OR’ boven dit kenmerk, dit houdt in dat je dit kenmerk kan stapelen met het vorig ingestelde kenmerk (AND) óf kan zeggen dat je het één of het ander wilt gebruiken voor je doelgroep (OR). Standaard staat dit ingesteld op AND.

Maak je doelgroep af rekening houdend met de doelgroepgrootte en klik rechtsonder op doelgroep opslaan. Sla je doelgroep op met een herkenbare titel en een eventuele extra descriptie.

Campagnes

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje