10848

Advertentiebeheer

Je zult merken dat je bij Instagram Advertising de meeste tijd doorbrengt in ‘Advertentiebeheer’. Hier maak je campagnes, doelgroepen en advertenties aan. Laten we kijken welke informatie voor jou relevant is.

Accountoverzicht

Het accountoverzicht is niks minder dan wat de titel doet vermoeden. Namelijk een overzicht van alle campagnes binnen jouw account. In dit dashboard zie je de belangrijkste data van je account. Zo zie je bijvoorbeeld hoeveel mensen je hebt bereikt binnen een bepaalde periode, hoeveel klikken er zijn gerealiseerd en hoe de demografie van je doelgroep eruit ziet.

De praktijk leert echter dat je eerder geïnteresseerd bent in de statistieken van je specifieke campagnes. Daarom zul je niet veel tijd spenderen in het accountoverzicht, maar meer in de volgende drie tabbladen.

Campagnes

Het tweede tabblad in je Advertentiebeheer is ‘Campagnes’. Zoals de naam al doet vermoeden vind je hier het overzicht van al je actieve en niet actieve campagnes. Via dit tabblad kun je de prestaties van je campagnes analyseren, het budget van je campagne aanpassen indien je gebruikmaakt van Campaign Budget Optimisation of nieuwe campagnes aanmaken.

Advertentiesets

Het derde tabblad, Advertentiesets, is waar je onder andere je doelgroep en plaatsingen regelt. Daarnaast kun je hier ook op Advertentieset niveau bekijken hoe je campagnes het doen. Je kunt ervan uitgaan dat je vaak meerdere advertentiesets hebt per campagne. Dit zijn dus eigenlijk meerdere doelgroepen die jouw advertenties zien.

Aan het begin van een nieuwe campagne weet je namelijk niet direct of je gekozen doelgroep meteen de juiste is. Daarom is het raadzaam om verschillende variaties aan te maken op Advertentieset niveau.

Tip: Probeer altijd meerdere doelgroepen (advertentiesets) aan te maken voordat je start met adverteren. Ik adviseer drie advertentiesets per campagnegroep.

Advertenties

Het laatste tabblad is waar je alles omtrent je advertenties beheert. Hier kun je nieuwe advertenties aanmaken (video’s, carrousel of statische afbeeldingen) en je campagne op advertentieniveau analyseren. Handig als je benieuwd bent naar hoe verschillende advertenties presteren.

Bovenstaande afbeelding geeft de structuur van een Instagram campagne weer.

  • Campagneniveau, bovenste laag: op campagneniveau kies je het doel van jouw campagne en kun je het totale budget van jouw campagne bepalen . 
  • Advertentiesetniveau, middelste laag: hier definieer je de doelgroep, waar de advertentie vertoond moet worden, de planning (start en einddatum) en eventueel het budget per advertentieset.
  • Advertentieniveau, onderste laag: dit zijn de uiteindelijke advertenties die jouw doelgroep te zien krijgt. Je bepaalt hier de afbeelding of video, teksten en de url van je advertentie.

Vaak geldt dat je één campagne aanmaakt waar meerdere advertentiesets onder vallen met daarin verschillende advertenties.

Advertentiebeheer

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje