Je bent aangekomen bij het opzetten van je eerste Facebook campagne. Allereerst kies je een marketingdoelstelling. Vraag jezelf voor de campagne af wat je wilt bereiken. Is dat bekendheid, meer mensen naar je website of meer verkopen? Je hebt op het advertentieplatform van Facebook de volgende opties:
Bekendheid: doelstellingen die interesse in je bedrijf, product of dienst genereren.
- Merkbekendheid: Vergroot de bekendheid van je merk door mensen te bereiken waarvan de kans groot is dat ze interesse hebben.
- Bereik: Geef je advertentie aan het maximale aantal mensen weer.
Overweging: doelstellingen die ervoor zorgen dat mensen over je bedrijf gaan nadenken en op zoek gaan naar meer informatie.
- Verkeer: Stuur meer mensen naar een bestemming zoals een website, app of Messenger-gesprek.
- Betrokkenheid: Genereer meer betrokkenheid bij berichten, pagina-vind-ik-leuks, reacties op evenementen of geclaimde aanbiedingen.
- Appinstallaties: Zorg ervoor dat meer mensen je app installeren.
- Videoweergaven: Zorg ervoor dat meer mensen je video-inhoud bekijken.
- Leads genereren: Genereer meer leads, bijvoorbeeld in de vorm van e-mailadressen, voor mensen die geïnteresseerd zijn in je merk of bedrijf.
- Chatberichten: Zorg dat meer mensen chatberichten naar je bedrijf sturen via Messenger.
Conversie: doelstellingen die mensen met interesse in je bedrijf aansporen je product of dienst te gebruiken of kopen
- Conversies: Stimuleer waardevolle acties op je website, in je app of in Messenger.
- Verkopen uit catalogus: Maak advertenties die automatisch artikelen uit je catalogus weergeven op basis van je doelgroep.
- Winkelverkeer: Genereer meer bezoeken aan je fysieke winkels door advertenties te laten zien aan mensen in de buurt.
Na het kiezen van de juiste doelstelling ga je door naar de doelgroepbepaling. Wie wil je bereiken? Schetst een profiel van de gewenste doelgroep voordat je begint met je targeting. Vraag je af wie zij zijn, wat ze doen en hoe je ze kunt bereiken.
Bij de doelgroepbepaling geef je ook aan welke plaatsingen je wilt hanteren, wat de planning is van je campagne en welk subdoel je wilt gebruiken.
Daarna kun je door naar het creatieve gedeelte van je campagne, namelijk het aanmaken van een advertentie. Kies je gewenste indeling (soort advertentie) en houd je aan de checklist:
Zorg dat je advertenties voldoen aan de volgende richtlijnen:
- Opvallende afbeelding
- Opvallende kleuren (vermijd donker)
- Duidelijke call -to-action
- Weinig tekst (20% regel van Facebook)
Zoek voorbeelden van creatieve advertenties en laat je inspireren door anderen. Op basis van dit onderzoek en de bovenstaande checklist maak je relevante advertenties die passen bij jouw doelgroep.