1358

De belangrijkste graadmeters

Hoe weet je of een advertentie goed presteert? Die vraag is soms lastig te beantwoorden want waar hecht je de meeste waarde aan? Dat hangt allereerst natuurlijk af van het campagnedoel. Heb je gekozen voor conversies, dan is het belangrijkste de gerealiseerde conversies (bijvoorbeeld verkopen of downloads). In dat geval is het doorklikpercentage (CTR) minder relevant om het succes van je campagne te bepalen.

Heb je gekozen voor bereik als campagnedoel? Dan is het voor jou niet enorm relevant hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar de website. Je wilt immers dat mensen de advertentie zien, maar niet perse doorklikken. Hier gaat het puur om awareness. Daarbij speelt de frequentie een grotere rol. 

Voordat we conclusies kunnen trekken uit de campagne behandelen we eerst de belangrijkste meetinstrumenten die Facebook biedt.

Resultaten

De resultaten hangen samen met het campagnedoel dat is ingesteld. Dit is de belangrijkste maatstaf om het succes van je campagne te meten. 

Kosten per resultaat

Een simpele rekensom leert wat de kosten per resultaat zijn voor jouw campagne. Facebook gaat hier uit van het budget dat is uitgegegeven en deelt dat door het aantal resultaten. Dit is veruit de belangrijkste graadmeter.

Je kunt de kosten per resultaat over de hele campagne analyseren, maar ook per advertentieset of advertentie. Op deze manier heb je een algemeen én specifiek beeld bij het verloop van je campagnes.

Frequentie

Het gemiddelde aantal keer dat elke persoon je advertenties heeft gezien.

Kwaliteitsscore

Een score voor de verwachte kwaliteit van je advertentie. Kwaliteit wordt gemeten met behulp van feedback op je advertenties en de ervaring na het klikken. Je advertentie wordt vergeleken met advertenties die concurreren voor dezelfde doelgroep. Facebook’s algoritme bepaalt de kwaliteitsscore. In deze kolom vind je één van de volgende scores: onder gemiddeld, gemiddeld of bovengemiddeld. Bij onder gemiddeld worden je advertenties minder vaak vertoond omdat deze minder goed aansluiten bij je gekozen doelgroep.

Bij een bovengemiddelde kwaliteitsscore presteert je advertentie beter dan de andere advertenties met een soortgelijke doelgroepbepaling. Dit resulteert vaak in goedkopere kosten per resultaat en een hoger doorklikpercentage. 

Het doel is natuurlijk om met alle advertenties  een bovengemiddelde kwaliteitsscore te behalen. De praktijk leert echt dat het gross van de advertenties in de categorie ‘gemiddeld’ vallen. Probeer nieuwe advertenties te maken met een betere kwaliteitsscore, zo optimaliseer je jouw campagnes. 

De kwaliteitsscore is alleen te zien op advertentieniveau.  

Doorklikpercentage

Het aantal keer (procentueel) dat mensen je advertentie hebben gezien en daarna op een link (alles) hebben geklikt. Dit wordt ook wel Click Through Rate genoemd (CTR)

Voorbeeld: je advertentie is door 1.000 mensen gezien (impressies) en 50 mensen hebben geklikt op de advertentie. Dat betekent dat de Click Through Rate (doorklikpercentage) 5% (50 kliks delen door 1000 impressies maal 100) is.

Weergaven van landingspagina

Het aantal keer dat iemand op een advertentielink heeft geklikt en vervolgens de bestemmingspagina of Instant Experience heeft geladen. Voor rapportage over weergaven van de landingspagina heb je een Facebook-pixel nodig.

Unieke klikken op links

Het aantal personen dat op een link heeft geklikt. 

Het is ook mogelijk om ‘Alle klikken’ op te nemen als meetinstrument, maar dat is afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt. Vaak is het aantal unieke kliks veel interessanter dan alle kliks.

Wil je relevante meetinstrumenten aanpassen in jouw overzicht? Klik dan met je muis op ‘Kolommen: Prestaties’ en klik in het uitschuivende venster ‘Kolommen aanpassen…’ aan.

Kies vervolgens de opties die voor jou relevant zijn. Dit kan bijvoorbeeld ‘Klikken (alle) zijn’ als je benieuwd bent naar hoe vaak er in totaal op de advertentie is geklikt (dit is het totaal van alle kliks. Dus op een link in je advertentie, op de knop of op de afbeelding).

Klik daarna op ‘Toepassen’ om dit nieuwe meetinstrument toe te voegen aan jouw overzicht.

Tip: Voordat je een campagne gaat analyseren, zorg ervoor dat je de gewenste looptijd hebt aangegeven.

De belangrijkste graadmeters

€ 149,99

Neem een Skilltree abonnement Toevoegen aan winkelmandje